ROZHOVOR s bývalým ředitelem Českého centra Madrid Stanislavem Škodou

  • 20. 10. 2021
  • Novinka
  • 6 min. čtení
Stanislav Škoda © Karel Cudlín

Mají řadu zkušeností z oblasti kultury a jejího managementu, neotřelé akademické zájmy, originalitu, osobitost, ale především obrovské pracovní nasazení. V tomto vydání našeho newsletteru přinášíme rozhovory se třemi z našich kolegů: Michaelou Lee, Zuzanou Kabelkovou, Stanislavem Škodou. Proč právě s nimi? Ředitelé zahraničních center jsou do svých teritorií vysíláni na předem stanovenou dobu, která právě v těchto měsících vrcholí. Jak na roky strávené v pozici ředitelky a ředitele vzpomínají, jak je hodnotí a co je pro ně zůstává zajímavé? Čtěte dál a dozvíte se…

Na slovíčko s…

Stanislav Škoda, bývalý ředitel Českého centra Madrid

Stanislavovým mottem jsou slova Sv. Augustina:  „Kdo chce druhé zapalovat, musí nejdříve sám hořet.“ Zní to možná trochu pateticky. „Slovo „patético“ má ve španělštině dokonce ještě horší význam než v češtině, znamená mimo jiné i „trapný“. Tak jako tak si ale myslím, že absolutní osobní zaujetí je pro práci v Českém centru zcela nezbytné, a čím víc tím lépe. Partneři, ať už z Čech nebo ze Španělska, musejí vidět, že to myslíš smrtelně vážně, že tomu zcela věříš a víš, co děláš…“ říká na úvod našeho rozhovoru. 

Do Českých center nastoupil v roce 2014 a od ledna 2015 řídil České centrum Madrid. Předtím pracoval jako šéfredaktor nakladatelství Paseka a externě spolupracoval s Českou televizí jako tvůrce cestopisných pořadů, Českým rozhlasem a několika tištěnými i webovými médii, kam psal zejména o španělské a latinskoamerické kultuře a politice.

Česká televize, Český rozhlas, nakladatelství, to je fantastická profesní stopa.  
Práce v kulturní diplomacii však možná představuje trochu nový rozměr… 

České centrum Madrid v době mého nástupu fungovalo velice dobře a rozhodně bylo na čem stavět. Hned na začátku se podařilo rozjet spolupráci s festivalem animovaného filmu a videoher Animayo a v Las Palmas uvést fenomenální filmařku Michaelu Pavlátovou a showmana Alexe Dowise. Díky Animayu jsme postupem času představili v Las Palmas, v Madridu a Barceloně nejen další tvůrce animovaných filmů (Galina Miklínová, Aneta Žabková), ale skoro všechna relevantní česká studia v oboru PC her. Také přehlídka filmů Jiřího Menzela v Barceloně v březnu 2015, který se pak za námi do Španělska do svého odchodu několikrát vrátil, byla mimořádně úspěšná. Následně jsme začali s Ivetou Gonzálezovou a Danielem Ordóñezem budovat “na zelené louce” program v oblasti vědy, výzkumu a inovací. 

VAVAI, silný trend, který nabral na síle v posledních letech. Dokázal jsi vtáhnout do hry silné hráče… 

Díky dobrému startu jsme dosáhli velmi slušných výsledků zejména ve spolupráci s jednotlivými španělskými instituty IMDEA, ale i veletrhy v oboru chemie, farmacie a vodohospodářství. Vždy jsme se ale drželi vědeckého a výzkumného zaměření, zejména z přesvědčení, že vědecké instituce nemají na rozdíl od podnikatelů nikoho, kdo by jim pomáhal prosadit se v zahraničí. 

Těžiště vaší práce ale zůstalo v prezentaci umění a české kultury. Jaké akce považuješ ze svého pohledu na nejúspěšnější?  

Dobrá otázka. Asi takové, které jsme buď sami iniciovali a dotáhli s partnery do konce, nebo na nich intenzivně spolupracovali, byly výstavy prací malířů Jiřího Sozanského a Jaroslava Róny, grafického designu Psychodelia (s více než pětadvaceti tisíci platících návštěvníků), Orbis Pictus Petra Nikla nebo celá řada fotografických výstav za pomoci zkušené kurátorky a fotografky Dany Kyndrové, nebo ve spolupráci s první dámou české fotky Markétou Luskačovou. 

Zastáváš názor, že česká kultura stojí na třech pilířích. Na jakých?  

Ano, je tomu opravdu tak. Tři pilíře, které vycházejí z kultury spojené s českým jazykem a prostředím, kultury německojazyčné a kultury židovské. V této linii jsme připravili jsme celou řadu akcí, které představily španělskému publiku i NAŠE židovské a německy hovořící umělce. Akcí s největším mediálním pokrytím většiny místních relevantních médií a s článkem v NY Times byla premiéra opery Brundibár Hanse Krásy a Adolfa Hoffmeistra v Královském divadle v Madridu, kterou uvedla přeživší holokaustu, naprosto skvělá Dagmar Lieblová, která sama zpívala ve sboru, když operu uváděli v terezínském ghettu.  

Tvou zásluhou se téma „Česko a kultura země“ dostalo i daleko za hranice samotného Španělska. Jak moc a – kam až?  

V rámci expanze na jiná území jsme zorganizovali desítky akcí v Latinské Americe a Portugalsku. Zajistili jsme, že ČR byla hlavním hostem filmového festivalu v mexickém Guanajuatu, postavili jsme knižní stánek na druhém největším veletrhu v Guadalajaře, zorganizovali na dálku výstavy, čtení, projekce a koncerty. 

Věnovali jste se i dalším silným českým disciplínám?  
Samozřejmě! V epicentru naší pozornosti bylo například umělecké sklo, loutky a taneční divadlo. Mimořádně úspěšná byla naše spolupráce s divadlem bratrů Petra a Matěje Formanových, kteří vyprodali v Madridu deset představení. Pravidelně jsme se účastnili knižního veletrhu Liber a troufl bych si říct, že většina českých titulů, které dnes vycházejí španělsky, jsou vydávány právě kvůli naší dlouhodobé práci s nakladateli.  

Z čeho máš největší radost? 

Z toho, že se nám podařilo dotáhnout úspěšně do konce většinu jednotlivých akcí projektu „The Czech Republic: Country for the Future“, neboli české kulturní sezóny ve Španělsku, do které (bohužel) vtrhl ničivý Covid. Musím konstatovat, že až na výjimky se podařilo s větším nebo menším omezením nebo zpožděním realizovat program skoro v původní podobě. Uskutečnily se live intervence Jaroslava Vargy a architektonického studia Kogaa, výstavy Miroslava Šaška, Jaroslava Róny, Jana Kalába, Jitky Růžičkové, koncert Bennewitzova kvarteta, vystoupení loutkového souboru Karromato. Některé, ale byla jich menšina, se podařilo převést do online prostředí, a jen pár jsme museli zrušit. 

Závěr jedné mise představuje start nové etapy. Kdybys měl ve třech větách vyjádřit svůj pocit, o čem by to bylo? 

Pocit na tři věty? Poděkování. Děkuji všem kolegům v Českém centrum Madrid, zejména Ivetě Gonzálezové, všem milým kolegyním a kolegům na ústředí Českých center, kolegům – ředitelům působícím v Českých centrech v zahraničí. Děkuji Zastupitelskému úřadu Madrid, především paní velvyslankyni Kateřině Lukešové a panu velvyslanci Ivanu Jančárkovi a všem, kdo přispěli k našemu snad dobrému dílu. V neposlední řadě však přeji hodně úspěchů Janě Polívkové, nové ředitelce ČC Madrid.  

Díky za rozhovor a především za tvou senzační práci, obětavost, osobní nasazení a nezlomnou kolegialitu. Ať se ti vše daří! 

  • Ptala se Petra Jungwirthová

Fotografie z působení Stanislava Škody v Českém centru Madrid

Další rozhovory

20. 10. Novinky
Zuzana Kabelková © Karel Cudlín

ROZHOVOR s bývalou ředitelkou Českého centra Stockholm Zuzanou Kabelkovou

Mají řadu zkušeností z oblasti kultury a jejího managementu, neotřelé akademické zájmy, originalitu, osobitost, ale p...

20. 10. Novinky
Michaela Lee © Karel Cudlín

ROZHOVOR s ředitelkou Českého centra Soul Michaelou Lee

Mají řadu zkušeností z oblasti kultury a jejího managementu, neotřelé akademické zájmy, originalitu, osobitost, ale p...

20. 10. Novinky
Stážista Tomáš Starý v opuštěném lomu při svém působení v Českém centru Athény © Tomáš Starý

ROZHOVOR se stážistou Tomášem Starým

Jsou mladí, zpravidla právě dokončili studia, celý život je před nimi – možná i celý svět. Prostřednictvím zahraniční...

Mohlo by vás zajímat

7. 11. Novinka
Cena kritiky za mladou malbu 2025

Cena kritiky za mladou malbu 2025

Česká centra jsou partnerem Ceny kritiky za mladou malbu a udílejí v jejím rámci ocenění ve formě krátkého...

29. 10. Novinka
Otevřená výzva: Rezidence pro kurátory a poskytovatele rezidenčních programů v Hanoji

Otevřená výzva: Rezidence pro kurátory a poskytovatele rezidenčních programů v Hanoji

Národní institut pro kulturu (NIK) a Česká centra/České centrum Hanoj ve spolupráci s Hanoi Grapevine vypisují...

16. 10. Novinka
© archiv Patrika Adamce

Rezidence Patrika Adamce v Mnichově

Na základě výhry 16. ročníku Ceny kritiky za mladou malbu v roce 2023 získal Patrik Adamec jako cenu Českých center...

×

Nalezeno v událostech

Nalezeno v blogu