Svoboda, solidarita či vynalézavost jako nejčastěji zmiňované české charakteristiky vycházejí z průběžných výsledků unikátní iniciativy Dobré ráno, Česko, která zapojuje českou veřejnost do tvorby současného národního příběhu. Důraz pak podle výsledků Češi a Češky kladou také na typicky české souznění s přírodou, například v podobě čundrování či vodáctví. Zároveň nám ale dle průzkumu chybí větší ambice a národní hrdost. Online anketa probíhá na webu www.dobreranocesko.cz. Cílem projektu je posílit identitu a „značku“ Česka coby úspěšné a sebevědomé země.
Tisková zpráva ze dne 10. 12. 2025, Česká centra
Češi a Češky jsou
podle průběžných výsledků celonárodního průzkumu iniciativy Dobré ráno, Česko pyšní mimo jiné na to,
že jsou vynalézaví a mají inovativní myšlení – zkrátka že „si víme
rady“, a to i když zrovna nemáme v rukou ty nejlepší karty. Sem patří jak české kutilství, zručnost a vztah k řemeslům, ale také třeba umění poradit si
v krizových situacích a vzájemně si pomoci, či „smart inovace“. Ty dotazovaní
ilustrují i na legendárních sportovních úspěších, například v podobě
penalty českého fotbalisty Antonína Panenky. V atletovi Emilu Zátopkovi zase
někteří vidí českou houževnatost.
Často se pak dotazovaní shodovali na hrdosti, kterou cítí, když se
projevujeme jako nadstandardně solidární národ. Což se už mnohokrát
ukázalo například při národních sbírkách na pomoc při přírodních katastrofách
či nemocným spoluobčanům a zejména dětem.
„Průzkum probíhá v rámci iniciativy Dobré
ráno, Česko, kterou strategicky
koordinuje Ministerstvo zahraničních věcí a do níž se zapojují všechny klíčové
státní propagační agentury – Česká centra, CzechInvest, CzechTourism,
CzechTrade, Dům zahraniční spolupráce i Národní sportovní agentura. Vzniká tím
skutečně výjimečná shoda napříč resorty a zároveň i snaha otevřít debatu o
‚značce‘ Česka celé zemi, ne jen vybraným institucím. Projekt jsme zahájili v
červnu 2025 a jeho cílem je společně zjistit, jak chceme jako země vystupovat a
být vnímáni,” vysvětluje Jan Dlouhý, mluvčí iniciativy Dobré ráno, Česko.
Od zahájení iniciativy Dobré ráno,
Česko proběhlo již 10 participačních setkání po celé republice.
Výzkumníci se ptali lidí ve městech jako Praha, Brno, Jihlava, Ústí nad
Labem nebo Karlovy Vary na to, jaký by měl být budoucí příběh Česka.
Odpovědi získali od široké a různorodé skupiny účastníků, mezi nimiž byli
zástupci menšin, výrazné osobnosti veřejného života i například umělci nebo
sportovci. Participativní část výzkumu probíhá pod záštitou Nadace Blížksobě a s podporou podnikatelské platformy Druhá ekonomická transformace.
Mapování názorů veřejnosti probíhá jako přípravná fáze projektu tzv. nation
brandingu, tedy posilování reputace země a – jednoduše řečeno – její
oblíbenosti v očích světa. To se měřitelně promítá do hodnoty českých výrobků
na světových trzích, ochoty elitních zahraničních pracovníků přicházet do země,
ale zároveň to může v pozitivním slova smyslu pocítit každý český turista při
svých cestách do zahraničí.
Podle průběžných zjištění z dosud realizovaných participativních setkání
zpracovaných výzkumným týmem analytického ústavu STEM vnímají Češi a
Češky jako jeden z klíčových současných národních atributů také vysokou míru svobody
a bezpečí a vztah k těmto hodnotám. „I
to, že můžu poslat dítě samotné ven, protože je tady bezpečno, je svoboda,“zaznělo například na jedné z participativních debat.
Zajímavá zjištění pak průzkum přináší ve vztahu k „rodinnému stříbru“, tedy pivu a pivní kultuře. Průběžné výsledky ukazují, že Češi a Češky si
zakládají na svých tradicích, ale chtějí je zasadit do současného světa. A
právě tímto vývojem prochází jejich vztah k pivu. Jednoduše řečeno: pivo „v
erbu“ chceme, ale s důrazem na kvalitu v moderní podobě - třeba v podobě
mikropivovarnictví, spíše než jako turistický kýč, který dělá z Česka cíl
alkoholových výletů.
„Na našich participativních setkáních
často zaznívá, že pivní kultura je součástí našeho národního příběhu, identity.
Rádi se pochlubíme, že máme údajně nejlepší pivo na světě. Ale také k ní máme
ambivalentní vztah. Pivní kultura Čechům a Češkám na jednu stranu vadí, protože
je pak Česko spojované s alkoholovým, pivním turismem. Zároveň je to vnímané
jako jedna z největších inovací, co Česko dalo světu. A zároveň pivní kultura
může být i hezká. Pivovary vnímáme v dnešním kontextu jako industriál,“ popisuje šéf výzkumu analytického ústavu STEM Jaromír Mazák.
Současný český národní příběh se ale neskládá jen z „velkých“ hodnot, Češi
jako silnou součást své identity stále více vnímají kvalitu každodenního
života a zejména vztah k české přírodě, která je rozmanitá a
přístupná. Je také spojená s trávením volného času řadou „národních“ aktivit: houbařením,
sjížděním řek nebo zpíváním u táboráku. „Možná
jsme víc sběrači než lovci,“ zaznělo na jedné z participativních debat jako
česká charakteristika.
„Češi a Češky si zdejší přírodu a její
přístupnost spojují i s naším vztahem ke svobodě. Často si pochvalují, že se z
industriálního města dostanou rychle, třeba za půl hodiny, do volné přírody či
dokonce do hor. A vnímají to jako velmi silný aspekt kvality života v Česku.
Spojují si s tím i ryze české momenty, které propojují lokální komunitní život
s přírodou a tradicemi – večery s živou hudbou v kempu, čundry, písničky u
táboráku, chalupaření a opékání špekáčků,“ dodává Mazák ze STEM.
Češi a Češky dále vyzdvihují českou kulturu, její rozmanitost a úspěchy
v zahraničí. Stejně tak i průmyslové dědictví. Výzkum se zaměřuje i na to,
jakými stereotypy či negativními vlastnostmi je zatížená česká identita.
Dotazovaní často zmiňují nízké sebevědomí.
Cílem participativní části je sběr inspirací a témat, která lidé považují
za důležitá pro současný příběh Česka. Výsledky jsou průběžné a průzkum
i participativní setkání pokračují.
„V participativních debatách zaznívá,
že si limity dáváme níž, než bychom mohli. Měli bychom mít větší ambice. Jako
příklad mohu uvést další tezi, která tam zazněla: i na mezinárodní scéně bychom
mohli hrát roli prostředníka, ale brání nám v tom to, že se uzavíráme, nejsme
moc sebevědomí a třeba ani neumíme jazyky. Pořád se vnímáme spíše jako malá
nedůležitá země, ale cítíme, že máme na víc. Někteří z účastníků si dokonce
myslí, že jsme mezinárodní vliv měli, ale historicky jsme o něj přišli,“ říká ředitel Nadace Blížksobě a sociolog Nikola Hořejš.
O iniciativě:
Dobré ráno, Česko je přípravnou fází projektu národního brandu
– koncepce prezentace Česka v zahraničí, inspirovaný úspěšnými iniciativami
například ve Finsku, Estonsku či Velké Británii. V rámci Dobré ráno, Česko probíhá celonárodní průzkum, jak Češi a Češky
vnímají svou zemi, její silné a slabé stránky a jak se mají promítnout do naší
reputace a prezentace v zahraničí. To má vliv na to, jak je Česko úspěšné na
mezinárodní scéně – ekonomicky, diplomaticky, ale i na mezilidské úrovni.
Součástí průzkumu je online dotazník na webu www.dobreranocesko.cz, kde může
úplně každý za pár minut odpovědět na otázky týkající se české identity a
obrazu země.
Již 29. ročník populárního festivalu Made in Prague zakončil v neděli 30. listopadu koncert Pavla Šporcla v doprovodu...
Nadace Karel Komárek Family Foundation (KKFF) přivezla ve spolupráci s Českým centrem Londýn nejtalentovanější mladé...
Oblíbený festival Made in Prague, který pořádá České centrum Londýn již 29. rokem, představí na britských ostrovech...