Festival Pražské jaro navštívil bulharský muzikolog Iliya Gramatikoff

  • 28. 06. 2024
  • Novinka
  • 2 min. čtení
© PRAŽSKÉ JARO / PRAGUE SPRING FESTIVAL 2024 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ IVAN MALÝ

Prvním hudebním hostem v rámci letošního programu kurátorských cest Českých center je bulharský muzikolog Iliya Gramatikoff, dirigent sboru Motfova-Prokopova, umělecký ředitel Mezinárodního festivalu soudobé klavírní hudby ppIANISSIMO, autor monografií, kritických článků a hudebních recenzí. I přes nabitý program jeho cesty se nám ho podařilo vyzpovídat a položit mu pár otázek.

Co vás zajímá na české hudbě?

To je velice dobrá otázka. Česká hudba je zajímavé téma, zejména když přednášíte studentům o dějinách hudby, a zvláště o dějinách hudby 19. století. Česká hudba tohoto období je velmi dobrým příkladem toho, jak a na čem byla postavena národní identita. Pro formování moderního českého národa bylo opravdu velmi důležité, že měl svou hudbu, díky tomu teď máte opravdu silnou představu o tom, kdo jste, jaká je vaše národní identita, jaké je vaše kulturní dědictví. Díky všem těm kulturním aspektům můžete i v mezinárodním kontextu v hudbě 19. století cítit charakteristiku české hudby.

Objevil jsem ale i současnou českou hudbu a zjistil, že je spousta opravdu skvělých a zkušených českých skladatelů, kteří výborně skládají a jedná se o velká jména současné mezinárodní scény. Díky festivalu Pražské jaro, jehož program je plný současné hudby a současné české hudby, jsem objevil mnoho nového.

Který český skladatel je vašemu srdci nejbližší?

Před několika dny jsem na koncertě slyšel skladbu od Kryštofa Mařatky a byla skvělá. Skladatel využíval bohatou paletu tónů a veškeré orchestrální postupy byly plné fantastických nápadů. Byla to opravdu úžasná skladba a výkon orchestru byl silný a působivý. Dalo by se říct, že v současnosti je Kryštof Mařatka mým nejoblíbenějším současným českým skladatelem.

Jste poprvé v Česku?

Ne, v Česku jsem celkově počtvrté, z toho v Praze potřetí. Tuto zemi a Prahu zbožňuji, zejména díky jejímu kulturnímu dědictví. Praha je krásné město, plné úžasné architektury a kulturní historie. Když se procházíte ulicemi Prahy nebo  dalšími historickými českými městy, máte pocit, že se procházíte samotnou historií. Vidíte krásnou architekturu, krásné budovy z různých historických období a zároveň cítíte, jak je pro tuto zemi umění důležité.    

Který koncert v Česku byl pro vás zatím nejvíce zapamatovatelný?

To je velmi těžká otázka, protože úroveň festivalu Pražské jaro je špičková. Představení, které mi v hlavě asi nejvíc utkvělo, je koncert lotyšské varhanice Ivety Apkalna, která hrála ve Smetanově síni Obecního domu. Program koncertu byl  dramaturgicky velmi dobře vystavěn, a to díky dobrým nápadům a propojením mezi skladbami s opravdu silným smyslem pro detaily. Varhany samy o sobě znějí v tomto sále úžasně a výběr rejstříku interpreta byl skvěle zvolený a zvukově krásný. Byl to výjimečný hudební a emocionální zážitek.

Rozhovor vedl Matěj Kirov.

Mohlo by vás zajímat

30. 10. Novinka
Newsletter Českých center – říjen 2024

Newsletter Českých center – říjen 2024

Nejnovější vydání newsletteru Českých center přináší řadu novinek a zajímavostí o české kulturní diplomacii.

27. 9. Novinka
© Anastasiia Artemyak

Interaktivní instalace nasvítila problémová místa pražské cyklo-infrastruktury

Umělkyně Chelsea Kim vytvořila během svého rezidenčního pobytu v rámci projektu CYCLE UP! interaktivní instalaci...

26. 9. Novinka
Česká centra na Designbloku rozhýbou knihy pro děti

Česká centra na Designbloku rozhýbou knihy pro děti

Kulturní institut Česká centra představí na letošní přehlídce Designblok svůj výstavní projekt Beyond Paper Plane/Víc...

×

Nalezeno v událostech

Nalezeno v blogu