Česká centra o vědě, tentokráte s výročím Čapkovy hry R.U.R.

© Jitka Čejková

V pondělí 25. 1. 2021 uběhne přesně 100 let od prvního uvedení Čapkovy hry R.U.R. Téma „robotizace“, které v posledních letech stále více nabývá na síle, akcentují také Česká centra. Větší část aktivit organizují přímo na centrech v zahraničí, v Kyjevě, Varšavě, Madridu, Moskvě, Milánu, Tokiu. Navíc budou Česká centra partnerem dvou zajímavě koncipovaných tematických projektů. Konkrétně se jedná o Institut umění – Divadelní ústav, který je hlavním organizátorem Mezinárodní teatrologické konference - a Švandovo divadlo, které připravuje uvedení „hry psané robotem“. V obou případech Česká centra spolupracují v rámci zajištění zahraniční on-line prezentace.

PREZENTACE VĚDY A DIVADELNÍHO UMĚNÍ NAŠLA PRO SVĚT SPOLEČNÝ BOD

Agenda vědy, výzkumu a inovací tvoří nedílnou součást programu sítě Českých center a jako taková disponuje potenciálem pro její další rozšiřování. Nadcházející výročí Čapkovy hry R.U.R  vybízí k tematickému propojení vědy a umění. Této příležitosti využila Centra ve světě, takže zahraniční návštěvníci se mohou těšit na širokou nabídku atraktivních programů. Například České centrum Moskvachystá Festival české kultury a literatury s tematickým propojením Karel Čapek (Ruská státní knihovna), program zaměřený na Čapkova stěžejní díla Krakatit a R.U.R. připravuje České centrum Milán v rámci literárního festivalu Bookcity, „spisovatel Čapek“ zazní i v Asii, a to prostřednictvím Českého centra Tokio na Česko-japonském vědeckém sympoziu (Století robota – Sympozium Karla Čapka). Současně bude dané téma v rámci agendy VAVAI Českých center připomenuto on-line diskusí Global Science Café (stream FEL ČVUT v Praze za účasti odborníků specializovaných na téma umělé inteligence, dále pak na letní mezinárodní konferencí ALIFE 2021 (Česká centra jsou jedním z partnerů/: https://www.robot100.cz/alife2021).

ONDŘEJ ČERNÝ, GENERÁLNÍ ŘEDITEL ČESKÝCH CENTER:
Je pozoruhodné, jak dramatické dílo Karla Čapka dokáže prostupovat do aktuálních témat naší doby. Jestliže jeho Bílá nemoc vytváří velmi silné asociace ke covidové pandemii, vědeckofantastické drama R.U.R. otevírá mnoho otázek spojených s umělou inteligencí. Česká centra chtějí využít světovou proslulost Čapkových robotů’ a v různých kontextech nasvítit téma umělé inteligence -  a to především z pohledu našich špičkových vědců.“ 

PARTNEREM INSTITUTU UMĚNÍ – DIVADELNÍHO ÚSTAVU
Institut umění – Divadelní ústav
je hlavním organizátorem konference s názvem The Days After - Etická dilemata industriální a post-industriální společnosti v divadle 20. a 21. století ve světle divadelních her Karla Čapka RUR a Bílá nemoc. Dané téma přináší nové poznatky prismatem současné interpretace obou her v České republice i ve světě. Jeden z konferenčních bloků bude věnován scénografickému ztvárnění obou her, jehož součástí bude například příspěvek české teatroložky Věry Velemanové nebo prezentace výsledků projektu PQ STUDIO: Common Design Project na téma Bílá nemoc, který v letošním roce realizuje ve spolupráci s IDU Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru.

PAVLA PETROVÁ, ŘEDITELKA IDU:
„Konference nahlédne tematiku her RUR a Bílá nemoc jak optikou současné interpretace těchto Čapkových her v českém, rakouském a portugalském prostředí, tak prostřednictvím vybraných příkladů jejich uvedení v balkánských zemích, Velké Británii, USA, Španělsku na Slovensku a v dalších zemích světa.“

Konference, která nabídne příležitost k setkání teatrologů, dramaturgů, kurátorů a režisérů z ČR, Slovenska, Slovinska, Turecka, Portugalska, Německa a Kanady, se uskuteční on-line ve dnech 26. – 27. 1. 2020.

ŠVANDOVO DIVADLO A HRA PSANÁ ROBOTEM
Švandovo divadlo je jedním z nemnoha českých divadel, které má silnou empatii pro specifika zahraniční prezentace. Při příležitosti 100. výročí uvedení nabízí divákům ojedinělou „hru psanou robotem,“ která je součástí společného projektu THEaiTRE Švandova divadla, MFF UK a DAMU.

DANIEL HRBEK, ŘEDITEL ŠVANDOVA DIVADLA
„Inscenace AI: Když robot píše hru je završením první fáze projektu THEaiTRE, který si klade za cíl dále zdokonalovat systém generování, a pokusit se zjistit zda-li si AI (a do jaké míry) poradí nejen s dialogy, ale též se stavbou celé divadelní hry. Že se nejedná o záležitost, která by zaujala jen úzký okruh ‚zasvěcených‘ dokládá i fakt, že již v současné době projevují o událost zájem nejen média, ale i širší veřejnost doma i v zahraničí, a také skutečnost, že projekt THEaiTRE získal výraznou podporu v rámci grantu TAČRu a záštitu Ministerstva zahraničí České republiky.“

S ohledem na koronakrizi se veškerý program odehraje výhradně v on-line prostředí a bude sdílený v rámci celé sítě Českých center v zahraničí.

  

Mohlo by vás zajímat

8. 9. Tisková zpráva
Still from the animated film (TON), Design and Transformation exhibition, 2022, © Collective of authors led by Michaela Režová, UMPRUM Archive

London Design Festival uvede výstavu Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020

Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) bude opět součástí London Design Festival. Ve spolupráci s Českým...

4. 9. Tisková zpráva
FUSION Noemi Frostová © Johana Chramostová, Sophie Morgensternová, Matyáš_Slabý

Paris Design Week: Výstava „Out of the Blue“ v Českém centru představuje nový přístup k designu skla

České centrum Paříž se připojuje k prestižní přehlídce Paris Design Week. Dvacet jedna mladých umělců z Ateliéru Sklo...

26. 8. Tisková zpráva
Noc literatury 2022 – Antonie Formanová čte ve Skautském institutu © Jakub Červenka

Kniha jako útočiště – září bude patřit Noci literatury

Ve středu 17. září 2025 proběhne v Praze a více než 90 městech po celé republice 19. ročník literárního festivalu Noc...

×

Nalezeno v událostech

Nalezeno v blogu