Modrotisk je považován za tradiční české řemeslo …
V minulosti byly české země považovány za textilní velmoc, textilní průmysl patřil k nejstarším odvětvím a významným pilířům našeho hospodářství. Řemeslně i výtvarně velmi kvalitní výrobky pak vznikaly od padesátých let minulého století v instituci Ústředí lidové umělecké výroby (ÚLUV), která byla i centrem pro moderní a experimentální tvorbu modrotisku. Díky unikátní spolupráci vynikajících výtvarníků a skvělých řemeslníků vznikaly v rámci produkce ÚLUV originální produkty využívající tradiční postupy v aktuálním kontextu. Tento kreativní přístup nemá v středoevropském kontextu obdoby, a může tak být pro zahraniční publikum velmi objevným.
V 90. letech minulého století se poslední fungující modrotiskové dílny na našem území, příslušející rodinám Danzingerových a Jochových, osamostatnily. Přestože v současnosti zhotovují i jiný sortiment, navazují na práci svých předků – pracovníky a vedoucími obou provozoven jsou přímí potomci jejich zakladatelů. Vlastní formy s původními vzory, které se uplatňovaly na lidovém oděvu regionů, do nichž dílny tradičně své zboží dodávaly a pravidelně s nimi pracují.
V současnosti preferuje řada českých designérů kvalitu ruční práce, řemeslný um, vazbu na tradici a originalitu. Tradiční modrotisk má stále silný potenciál, a v rukou mladých tvůrců se tak stává jedinečným materiálem.
Motivací pro prezentaci českého modrotisku bylo zapsání této tradiční technologie na seznam nehmotného světového kulturního dědictví organizace UNESCO.
Výstava by se primárně měla prezentovat v zemích
střední Evropy včetně České republiky, které společně návrh na zapsání
podaly (Maďarsko, Slovensko, Rakousko, Česko, Německo). Předpokládáme
však, že zájem o výstavu bude napříč celou sítí Českých center.
Cílem výstavy je představit tradiční modrotiskovou produkci v České republice s důrazem na unikátní inovativní přístup k této technice a zároveň i přesahem do současnosti.
MgA. Alice Klouzková vystudovala Ateliér módní tvorby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a po studiích zde několik let působila jako asistentka v ateliéru Módní tvorby ak. mal. Josefa Ťapťucha. V roce 2005 založila společně s Janou Jetelovou studio SISTERSCONSPIRACY, jež je známé hlavně tvorbou autorské pánské módy. Od roku 2014 vede Ateliér módního designu na škole současného umění Scholastika. V rámci doktorského studia na pražské VŠUP se zabývá tradičními českými a moravskými textilními technikami a jejich využitím v současném oděvním designu, výsledky studia prezentuje v projektu Dědictví. V roce 2016 vydala knihu Dědictví. Tradice, inovace, móda.