Přinášíme rozhovor s předsedou Asociace českých herních vývojářů (GDACZ) Pavlem Barákem a zakladatelem archivu českých a slovenských počítačových her Visiongame Miroslavem Žákem, který je zároveň kurátorem připravovaného výstavního projektu Českých center Infinite Universes věnovaného světu a příběhům současných českých her.
Gamingová scéna je velmi pestrá, můžeme se setkat s vizuálně i obsahově zajímavými díly, z některá mají i např. výrazný edukativní charakter. Mezi světovou špičku patří i čeští tvůrci. Jaké jsou české hry a jak se odlišují od zahraničních?
Pavel Barák (PB): Unikátních prvků u českých her je spousta. Rozhodně jedním z klíčových prvků u našich úspěšných her je důraz na více či méně reálnou simulaci. V oboru simulačních her různých žánrů jsme skutečně špička. Některé hry upoutávají pozornost svým jedinečným a unikátním audiovizuálním stylem, což může být dáno jednak odkazem na českou animaci, ale také specifickým stylem výuky na českých uměleckých školách.
Miroslav Žák (MŽ): Osobně mě těší, že čeští herní vývojáři umí dělat velké i menší projekty, které dokáží ve světě zaujmout a to i přes nedostatek lidských zdrojů a omezených rozpočtů. Dokážou vytvořit konkurenceschopné tituly.
České hry sbírají prestižní světová ocenění. Čím lze vysvětlit jejich mezinárodní úspěch?
PB: Za úspěchem stojí samozřejmě samotná česká studia a já bych řekl ty známé "zlaté české ručičky". Tím, že odvětví je relativně mladé a začalo se formovat až v 90. letech, tak není oproti ostatním odvětvím zatíženo tolik dopady éry komunismu. Herní autoři se od velmi raných začátků zaměřovali na globální trhy a hry tvořili s vědomím světové konkurence, které se snažili vyrovnat nebo ještě lépe předehnat. To vedlo ke vzniku vícero českých studií s ambicí a schopnostmi tvořit světově konkurenceschopné hry na té nejvyšší úrovni. A nejedna z nich také v tomto směru uspěla a stala se světovým hitem. Dnes už jsme samozřejmě mnohem dál, ale zatím se nám stále daří toto tempo držet a objevují se i nová studia, která stále tyto ambice a schopnosti mají.
Jak českou scénu např. vnímá herní komunita v Asii, kde je tento průmysl patrně nejvíce rozšířen?
PB: České hry slaví úspěchy i na asijském trhu. Příkladem může být třeba česká historická hra Kingdom Come: Deliverance, která vyšla v japonské i korejské lokalizaci a dočkala se velmi úspěšného startu prodejů, kdy pronikla na přední místa prodejních žebříčků v těchto regionech. Téma evropského středověku je mezi asijskými hráči velmi populární. Podobně jsou v Japonsku úspěšné hry studia Amanita design, které staví na odkazu velmi úspěšné české animace. Opět tento audiovizuální styl her je v asijském regionu velmi populární, a proto zde slaví české hry úspěch.
Co je platforma Visiongame pro archivaci počítačových her z Česka a Slovenska?
MŽ: Archiv českých a slovenských her jsem založil již v roce 2007. V té době bylo hodně herních titulů ukončeno kvůli absenci digitální distribuce. Přišlo mi škoda o těchto titulech neinformovat. Snažil jsem se je zmapovat a archivovat. Později se projekt rozrostl o všechny herní projekty jako jsou studentské hry, game jam prototypy atd. Dnes máme v archivu přes 5700 herních projektů. Aktuálně se podobné archivaci nevěnuje žádná oficiální instituce, byť si to herní projekty zaslouží. Jsou přece jen součástí našeho audiovizuálního dědictví, které bylo formováno dobou, dostupnými technologiemi a samotnými autory.
S pohledem do budoucnosti - angažuje se GDACZ ve prospěch herního vzdělávání?
PB: GDACZ se snaží spolupracovat s většinou českých univerzit, kde jsou herně vývojářské předměty. Pomáháme s propojením na soukromý sektor, zajištění přednášek od expertů z praxe,
či zajištění mentorů pro studentské týmy. V současné době spolupracujeme i s vybranými středními školami, kde jsme pomáhali s možnostmi praxí studentů v herních studiích a máme za sebou i první pokusy spolupráce se školami základními. Mimo to jsme se podíleli na realizaci velkého evropského projektu, který definoval materiály pro univerzity ke vzniku a založení nového oboru herního vývoje na dané škole. Nyní se připravujeme na navazující evropský vzdělávací projekt, jehož cílem je vytvořit celoevropský systém certifikací v rámci herního průmyslu.
A krátce k výstavě - Česká centra iniciovala výstavní projekt Infinite Universes pro prezentaci současné české herní scény. Můžete představit kurátorský koncept a jak probíhal výběr her?
MŽ: Výběr na výstavu jsem vytvořil podle aktuálních nejúspěšnějších titulů, které dnes ve světě hrají miliony hráčů a mají velké komunity. Na výstavě najdeme také malé nebo střední projekty, které jsou nezávislé a nabízí zajímavou uměleckou a autorskou vizi. Vytvořil jsem tedy široký mix toho nejzajímavějšího. Výstava samozřejmě není definitivním výběrem, bylo nutné pracovat s určitým omezeným počtem her. V Česku jsou samozřejmě i další významné tituly, které nebylo možné do projektu kapacitně zařadit. Věřím, že se i tak bude můj kurátorský výběr návštěvníkům výstavy líbit. Výstava nabídne velké i malé herní tituly, které budou možná návštěvníci znát, ale věřím, že najdou i něco nového. Těšit se můžou na originální autorské tituly, které dokážou hráče a hráčky vtáhnou do jejich nekonečných vesmírů. A poodhalíme, jak takové herní vesmíry vznikají. Bude to jedinečný zážitek jak pro ne-hráče tak herní fanoušky. A bude úžasné sledovat, jak se bude česká herní scéna do budoucna rozšiřovat o zajímavé tituly. Herní průmysl je prostě v Česku na vzestupu.
Děkujeme za rozhovor.
Česká centra a Radio Prague International společně připravily sérii 10 krátkých videí s názvem Infinite Universes – C...
Česká centra a Radio Prague International společně startují sérii 10 krátkých videí mapujících současnou českou gamin...
Lenka Lindaurová je významná česká kurátorka, teoretička a publicistka specializující se na současné umění. Během své...
Nejnovější vydání newsletteru Českých center přináší novinky a zajímavosti o české kulturní diplomacii ve světě....
Česká centra vyhlašují výběrové řízení na obsazení místa koordinátora/koordinátorky pro Tchaj-pej.