Rozhovor s Petrem Novým, hlavním kurátorem Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou

  • 06. 01. 2022
  • Novinka
  • 9 min. čtení

Má zvuk, má lesk a je známé po celém světě. České sklo je celosvětový fenomén. Nejen o něm si s Petrem Novým, hlavním kurátorem Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, povídala Petra Jungwirthová.

ROZHOVOR 

SKLO JE PRO MĚ PÁTÝM ELEMENTEM 

Petr Nový, hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou

Vánoce a ozdoba k sobě neodmyslitelně patří, a právě v těchto dnech právě probíhá v Českém centru Paříž a v Národním muzeu skla v nizozemském Leerdamu výstava s názvem Christmas Treasure / Současná česká skleněná vánoční ozdoba, kterou připravila Česká centra ve spolupráci s partnery. Jedním z nich je také Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou. Přinášíme rozhovor s Petrem Novým, který působí na pozici hlavního kurátora tohoto Muzea skla a bižuterie v Jablonci n/Nisou a tématu skla a bižuterie se věnuje bezmála dvacet pět let. Řeč bude samozřejmě také o spolupráci s Českými centry a o nové vánoční výstavě…

V jednom z rozhovorů jste doslova řekl, že za české sklářské úspěchy může paradoxně socík – v jakém smyslu?  

Ano, v souvislosti se sklem druhé poloviny 20. století, a to nikoliv jen designem, ale i autorskou tvorbou. Nikdy předtím ani potom nezaměstnávaly české sklárny přímo či nepřímo tolik návrhářů, nikdy předtím ani potom se až do fáze výroby nedostávalo tolik nových vzorů, co tehdy, a nikdy předtím ani potom stát tak zásadně nepodporoval rozvoj uměleckého skla. Proč tomu tak bylo je na dlouhé povídání, zájemcům doporučuji navštívit naše muzeum nebo si prolistovat některou z našich publikací, kde se tomuto tématu věnujeme. 

 V čem podle vás tkví esence úspěchů českého sklářství?  

Ve variabilitě a kreativitě, schopnosti přizpůsobit se a vyvíjet, v inovacích, jichž jsme schopni. Historicky jsme přišli s řadou novinek, které se staly vzorem pro celý svět, například českým křišťálem či solitérní abstraktní skleněnou tavenou plastikou, a vytvořili tak široké povědomí mezi zákazníky i intelektuály o tom, že Češi jsou ve skle prostě dobří. Pokud si dokážeme tento „tah na branku“ uchovat, není proč se o osud českého sklářství strachovat. A to podle mého soudu platí jak pro užitkové sklo, tak i obor jako celek.     

Rok skla 2022. Váš vhled?  

Příští rok se toho ve skle stane opravdu hodně. UNESCO jej na základě podnětu ICG, Světové sklářské organizace, v níž naši zemi zastupuje Česká sklářská společnost, rok 2022 prohlásilo Rokem skla, a i v rámci České republiky se při této příležitosti bude konat řada akcí. My jsme jako muzeum společně s Českým centrem v Paříži dali dohromady projekt „Rok českého skla“, jehož součástí jsou tři výstavy. Vánoční ozdoby již začaly, pokračovat budeme na počátku roku přehlídkou současné bižuterie a šperku, kurátorsky připravenou kolegyní Kateřinou Norou Novákovou. V létě pak cyklus uzavře výstava současného uměleckého skla DUŠE SKLA, zahájená v rámci předávání předsednictví EU Francií České republice. Ve spolupráci s Libereckým krajem, a jeho projektem Crystal Valley, pak kurátorsky stojím též za konceptem designově-výstavního projektu, jehož přesný obsah ale ještě držíme pod pokličkou. Mohu jen prozradit, že pro něj vzniká „sklo na míru“, které dá vyniknout řemeslným schopnostem našich sklářů. 

Geneze spolupráce Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou a Českými centry spadá do roku 2008. Jak to všechno vlastně začalo a které šlo projekty? 

Naší první spoluprací byla repríza naší výstavy BOHEMIAN CRYSTALWARE v Národním muzeu v Bukurešti, kterou jsem kurátorsky připravil. Vše tehdy napadlo ředitelku tamního Českého centra Moniku Štěpánovou. V roce 2013 pak přišel první projekt připravený přímo „na míru“ pro pražskou centrálu Českých center, a to BRILLIANT BY DESIGN, který dával do kontextu historický a současný design českého skla a porcelánu. Role kurátora byla původně nabídnuta Milanu Hlavešovi z UPM, který odmítl. Společně s Lenkou Žižkovou (Design Cabinet) mě však Českým centrům doporučil, a tohoto si dodnes velmi vážím. Protože výstava byla úspěšná, když během tří let navštívila deset evropských destinací od Gentu po Moskvu, již v jejím průběhu jsme si s produkční Sandrou Karácsony řekli, že zkusíme ve spolupráci pokračovat. Připravil jsem proto projekt věnovaný současné české bižuterii HANDMADE DREAMS. Výstava mezi lety 2016-2019 procestovala šestnáct zemí, včetně Koreje či Japonska. Mezitím vznikl i menší projekt věnovaný současnému designu skla CROSS THE LINE pro České centrum v Izraeli, který v roce 2019 otevřel Český dům v Jeruzalémě. Zatím posledním realizovaným projektem je putovní výstava současných skleněných vánočních ozdob CHRISTMAS TREASURE. 

Prozradím, že spolupráce ještě nekončí a na příští rok se připravuje další projekt, který představuje české sklo a bižuterii ještě z jiného pohledu... 

Je to tak. Výstavní projekt CZECH IN je zaměřený na inovace, které jsme světu dali a stále dáváme. Snažím se tak zužitkovat vše, co jsem za poslední dekádu načerpal jako kurátor muzea, putovních výstav i šéfredaktor odborného časopisu Sklář a keramik. Zahrnul jsem proto do ní vedle hotových výrobků z oblasti užitkového skla a bižuterie též technické sklo či speciální výrobní postupy, a to v průřezu od keltských tradic po současnost. Je až neuvěřitelné, čím vším naše malá země do pokladnice světového sklářského know-how přispěla. Premiéra výstavy proběhne v létě příštího roku v La Granje ve Španělsku. Aktuálně řešíme její scénografickou podobu.   

V době, kdy vzniká tento rozhovor, probíhá v Paříži a současně nizozemském Leerdamu výstava vánočních ozdob, která vznikla ve spolupráci s Českými centry. Co konkrétně zde diváci zhlédnou? O jaké firmy jde?  

Jde o výběr ze současné produkce sedmi dlouhodobě zavedených českých i moravských výrobců a prodejců skleněných vánočních ozdob. Konkrétně se jedná o značky GLASSOR DECORATIONS, IRISA, ORNEX. OZDOBA CZ, RAUTIS. VÁNOČNÍ OZDOBY DUV – DRUŽSTVO a SLEZSKÁ TVORBA. Na výstavě CHRISTMAS TREASURE je k vidění celkem 210 ozdob instalovaných ve 14 dřevěných boxech (každá firma má k dispozici dva). Jde o průřez aktuálních kolekcí zahrnujících jak stále populární historické vzory, ať již muchomůrky ze 30. let, tak koule v bruselském stylu z konce 50. let, tak úplné novinky. Výstava navíc vznikla ve dvou provedeních, proto ji lze představovat zároveň na dvou místech. Spolupráce s firmami byla skvělá, a za to bych jim chtěl velice poděkovat. Současně vznikl též drobný katalog v anglickém jazyce, kde je krátce představena tradice vánočního stromku, výroby ozdob, hlavní typy ozdob a jejich výrobní postupy a samozřejmě i prezentované značky.  

Jste jedním z dvojice kurátorů, výstavu jste připravil společně s Dagmar Havlíčkovou. Jak vůbec taková křehká výstava vzniká a jak se převáží? 

Za mnou šla v tomto projektu jen koncepce a náplň katalogu, vlastní výběr a komunikace s firmami byly na kolegyni Dagmar Havlíčkové, která má u nás sbírku vánočních ozdob na starosti. Ona ji v roce 2008 také v podstatě vytvořila, když se jí podařilo získat darem z Jablonexu, tehdy nejen velkého vývozce, ale i výrobce, na 15 000 kusů vzorů. „Přes noc“ jsme se stali vlastníkem největšího veřejného souboru skleněných vánočních ozdob na světě. Poprvé jsme výběr z této kolekce u nás v Jablonci nad Nisou vystavili v roce 2010 a tím začala i spolupráce se současnými výrobci, které představujeme na výstavě CHRISTMAS TREASURE. A jak konkrétně výstava vznikala? Koncept instalace zavěšování ozdob do prostoru boxu, který zvolila designérka Anna Kozová, si bylo kvůli časové náročnosti nutné připravit předem. Vzorová instalace proto nejdříve proběhla u nás v muzeu, a to ve spolupráci s externí aranžérkou Olivou Mlsovou. Výsledná podoba byla podrobně zaznamenána, ozdoby s navázanými závěsy přesných délek uloženy do krabic pod jednotlivými čísly. To zabralo zhruba 50 hodin čistého času. Následně byly krabice naloženy do dodávky Českých center, společně s boxy dopraveny na místo určení, a tam podle přiloženého „mustru“ nainstalovány.  

Ozdoby z Poniklé představují skutečnou raritu, v čem tkví jejich jedinečnost?  

Firma RAUTIS jako jediná na světě stále provozuje výrobu tzv. jabloneckých vánočních ozdob z foukaných skleněných perlí, která se na trhu prosadila již před první světovou válkou. Právě to je důvodem unikátnosti jejího sortimentu i know-how a vedlo v roce 2020 k úspěšnému zapsání do prestižního seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO, s čímž firmě velmi pomohlo Muzeum Českého ráje v Turnově. Naše muzeum se aktuálně společně s partnery v dalších pěti zemích, Francii, Německu, Španělsku, Finsku a Maďarsku, snaží o to, aby se na stejném seznamu ocitlo i ruční sklářství jako celek.   

Pojďme jen krátce nahlédnout do expozic Muzea skla a bižuterie. Co návštěvníkům nabízíte a co připravujete? 

Naše muzeum spravuje největší sbírku bižuterie na světě a jednu z největších evropských sbírek skla. Proto se také v roce 2003 naším zřizovatelem stal stát, konkrétně Ministerstvo kultury ČR. Aktuálně nabízíme dvě stálé expozice na ploše zhruba 700 m2, a to NEKONEČNÝ PŘÍBĚH BIŽUTERIE a ČAROVNÁ ZAHRADA – ČESKÉ SKLO SEDMI STOLETÍ. K dispozici jsou samozřejmě i dočasné velké výstavy, nyní o lisovaném sklu období socialismu, a menší specifické projekty. Lákadel je v expozicích celá řada, mnohé je k vidění na našich webových stánkách, kde si také lze zdarma projít celé muzeum pomocí audioprůvodce. Samozřejmě jsme přítomni i na sociálních sítích, nabízíme programy pro veřejnost, programy pro rodiny s dětmi či školy – snažíme se být prostě aktivní a vycházet vstříc návštěvníkům.   

Jak už jsem zmínil, od roku 2008 vlastníme největší světovou sbírku skleněných vánočních ozdob, a to byl též jeden z důvodů, proč u muzea v minulých letech vyrostlo nové křídlo navržené Prof. Ing. arch. Michalem Hlaváčkem, KRYSTAL, jenž loni získalo ocenění Stavba roku. V něm bude totiž mimo jiné umístěna nová stálá expozice vánočních ozdob nazvaná WOW – WORLD OF WONDERS / SVĚT ZÁZRAKŮ, jejíž unikátní scénografii připravilo QUBUS DESIGN STUDIO v čele s Jakubem Berdychem Karpelisem. Nemůžu se dočkat, až ji začneme do všech těch atypických vitrín instalovat a pak vše představíme veřejnosti.   


Děkujeme za rozhovor a těšíme se na hezké akce v průběhu Roku skla.  

Ptala se Petra Jungwirthová. 

MEDAILONEK 
PhDr. Petr Nový (*1973), hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou a šéfredaktor časopisu Sklář a keramik, se věnuje historii i současnosti skla a bižuterie. Je absolventem Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (obor Kulturní historie), kde složil též rigorózní zkoušku (obor České dějiny). V současné době absolvuje doktorské studium na Univerzitě Karlově v Praze (obor Moderní hospodářské a sociální dějiny). Vedle několika stálých expozic připravil desítky výstav v České republice i zahraničí a vydal řadu knih, výstavních katalogů a odborných textů. Externě jako pedagog působil na Technické univerzitě v Liberci a Univerzitě Karlově v Praze. O českém skle a bižuterii přednášel nejen v řadě evropských zemí, ale i USA, Kanadě, Japonsku, Korejské republice či Ruské federaci. Je laureátem Ceny České sklářské společnosti za rok 2015.  

9. 12. Napsali o nás

(Ne)známý příběh vánoční ozdobičky

V některých rodinách se dědí z generace na generaci, v jiných se každý rok pořizují nové skleněné přírůstky. Někdo ne...

9. 12. Fotogalerie

Vernisáž výstavy Christmas Treasure

Na Českém centru Paříž byla zahájena výstava Christmas Treasure, která představuje skleněné ozdoby sedmi významných č...

Mohlo by vás zajímat

1. 4. Novinka
Hledáme ředitele/ředitelku Českého centra Budapešť

Hledáme ředitele/ředitelku Českého centra Budapešť

Česká centra vyhlašují výběrové řízení na obsazení místa ředitel/ředitelka Českého centra Budapešť.

31. 3. Novinka
Open Call na rezidenci: Obnovení postindustriální budoucnosti

Open Call na rezidenci: Obnovení postindustriální budoucnosti

Reclaiming Post-Industrial Futures je multirezidenční program, který zkoumá zapomenutá místa průmyslového dědictví v...

18. 3. Novinka
Mila Kostiana © Umělecké střevo

Umělci po škole: Kreativita a inspirace pro ukrajinské žáky

Projekt Umělci po škole pokračuje i v roce 2025. Ve spolupráci s platformou Máš umělecké střevo? propojuje současné...

×

Nalezeno v událostech

Nalezeno v blogu