Rozhovor s autory výstavy Identita – příběh českého grafického designu

  • 07. 07. 2025
  • Novinka
  • 5 min. čtení
© Hynek Glos

Výstava o českém grafickém designu, kterou připravili Filip Blažek a Linda Kudrnovská, je součástí multižánrového projektu Identita – příběh českého grafického designu (www.projektidentita.cz), který zahrnuje televizní cyklus odvysílaný Českou televizí, celovečerní film, výstavu a stejnojmennou doprovodnou knihu. Ta vyšla u příležitosti výstavy v české a anglické verzi a zároveň slouží jako monografie českého grafického designu.

Partnerem výstavy jsou mimo jiné Česká centra a zastupitelské úřady, jejichž prostřednictvím se projekt představí v zahraničí. Výstava byla do konce června k vidění v Českém centru Londýn, poté se přesune do Českého centra v Tchaj-peji nebo Tokiu a následně i do Hongkongu.

Linda Kudrnovská, teoretička designu, působila v letech 2002–2012 jako šéfredaktorka časopisu Typo zaměřeného na grafický design, typografii a vizuální komunikaci. Pravidelně přispívá do řady evropských periodik věnujících se designu, je porotkyní mezinárodních soutěží a dlouholetou členkou předsednictva mezinárodní typografické organizace ATypI.

Filip Blažek je renomovaný český kurátor a designér, který se dlouhodobě věnuje prezentaci českého grafického designu na mezinárodní scéně. S jeho jménem je spojena řada projektů, které představují český design ve světovém kontextu. 

Projekt Identita propojuje výstavu, film, televizní cyklus i knihu. Jak vnímáte sílu tohoto propojení napříč médii? Otevírá podle vás publiku nové možnosti, jak vnímat význam a tradici oboru grafického designu?

LK: Propojení jednotlivých médií bylo naším záměrem od samého začátku, protože právě díky němu je možné odvyprávět příběh českého grafického designu širokému spektru recipientů – od nadšených laiků po odborníky. Jednotlivá média zprostředkovala příjemci adekvátní výseč tématu – televizní divák nemusel opouštět pohodlí vlastního křesla, a ten, kdo se chtěl ponořit do tématu detailněji, mohl navštívit výstavu a koupit si monografii.

Jednotlivá média se navíc dobře doplňovala a představila konkrétní segmenty grafického designu adekvátním způsobem. V knize sice najdete například kapitolu o digitálním designu, ale na obrazovce se tohle téma představuje přece jen o něco lépe.

Výstava se českému publiku s úspěchem představila na přelomu roku v Muzeu Kampa. Zaznamenali jste v ohlasech návštěvníků nějaký konkrétní exponát nebo příběh, který je obzvlášť zaujal?

FB: Mezi nejpopulárnější exponáty patřily určitě prosvětlené informační panely z pražského metra. Návštěvníci si uvědomili, že za nimi stojí konkrétní lidé a že jejich vzhled i funkce odrážejí dobu vzniku.

LK: Oblíbené byly třeba také makety československých vlajek, které demonstrovaly, že by se vizuální  cesta československé a později české státnosti mohla vyvíjet zcela jinak, kdyby porota soutěže v roce 1920 vybrala jinou vlajku.

Co pro vás osobně znamená výstava Identita? Je v ní něco, co je vám obzvlášť blízké – ať už po profesní, nebo osobní stránce?

FB: Já jsem vnímal výstavu jako velkou šanci ukázat, že český grafický design má kontinuitu, hloubku a často i světovou úroveň. A současně, že má smysl o něm mluvit nejen jako o estetickém, ale i kulturním a společenském fenoménu. Bavilo mě i to, jak jsme na výstavě kombinovali díla ikonická s díly takřka neznámými.

Výstava Identita se v rámci spolupráce s Českými centry vydává na kulturní cestu napříč kontinenty – od Londýna přes Tchaj-pej až po Tokio. Jak podle vašich zkušeností reaguje zahraniční publikum na český grafický design? Čím je pro něj specifický nebo překvapivý?

FB: Myslím, že český design působí autenticky. Nechlubí se velikášstvím, ale často překvapí důvtipem, kvalitní typografií, nebo nadhledem, ironií a humorem.

LK: Zahraniční publikum bývá překvapené, kolik zajímavých věcí vznikalo v Československu i v době, kdy byly technické a vyjadřovací možnosti výrazně omezené. Jsou překvapeni, že i v nesvobodné době dokázali někteří tvůrci navzdory režimu vytvářet nadčasová díla. Překvapením ale také může být, že úroveň současného českého grafického designu je kvalitativně naprosto srovnatelná s tím západoevropským a v mnoha oblastech – jako je třeba knižní úprava nebo tvorba písma – ho často předčí.

Jaké bylo přijetí výstavy v Londýně? Splnilo vaše očekávání? Co vás překvapilo nebo potěšilo?

LK: Potěšil nás zájem o vernisáž výstavy, kdy výstavní prostory opravdu praskaly ve švech. Přišli nejen obvyklí zájemci o aktivity ČC, ale i široká grafická komunita. Zájem o výstavu následně povzbuzovaly doprovodné programy, na nichž se podíleli i významní designéři z ČR i Londýna.

V rámci své dosavadní praxe jste se podíleli na řadě projektů. Čím se práce na Identitě lišila od těch předchozích?

FB: Byla to práce pro čtyři různá média – televizi, výstavu, publikaci a film – a zároveň práce mezioborová. To vyžadovalo velkou otevřenost, ochotu ke kompromisu a schopnost komunikace s různými typy odborníků. Navíc šlo o projekt iniciovaný zdola, bez institucionálního zadání, což nám dalo svobodu, ale také velkou odpovědnost.

Co by si podle vás měli ze zahraniční prezentace výstavy odnést návštěvníci, kteří nemají hlubší kontext o české vizuální kultuře?

FB: Podle mě by si návštěvníci měli uvědomit, že grafický design není jen estetický, ale do značné míry i kulturní a společenský fenomén. Že český design má své příběhy, které odrážejí naši historii, mentalitu, i způsob myšlení. A také to, že za vizuální kulturou je vždy komunita konkrétních lidí.

LK: Já doufám, že si odnášejí zařazení České republiky na pomyslnou světovou mapu kvalitního grafického designu. Grafický design, typografie a tvorba písma jsou skutečně jednou z našich významných soft powers a designovou diplomacii bychom jako země měli využívat v daleko širším měřítku. Česko není jen křišťál, pivo a Krteček.  

Jak by podle vás měla v ideálním případě vypadat budoucnost prezentace českého grafického designu v zahraničí?

LK: Měla by se zaměřit právě na bourání stereotypů. Všichni trochu poučení zájemci o obor v zahraničí budou znát Alfonse Muchu, proto je třeba rozšiřovat povědomí o kvalitě českého grafického designu, jak toho historického, tak současného.

FB: V ideálním případě bychom měli pracovat na dlouhodobé strategii, ne jen na jednorázových výstavách. Spolupracovat s kurátory v zahraničí, budovat sbírky, podporovat překlady klíčových textů. A hlavně: vyprávět příběhy – nejen o tom, co jsme vytvořili, ale proč a jak. To je, myslím, cesta, jak český design skutečně představit světu.

Mohlo by vás zajímat

7. 11. Novinka
Cena kritiky za mladou malbu 2025

Cena kritiky za mladou malbu 2025

Česká centra jsou partnerem Ceny kritiky za mladou malbu a udílejí v jejím rámci ocenění ve formě krátkého...

29. 10. Novinka
Otevřená výzva: Rezidence pro kurátory a poskytovatele rezidenčních programů v Hanoji

Otevřená výzva: Rezidence pro kurátory a poskytovatele rezidenčních programů v Hanoji

Národní institut pro kulturu (NIK) a Česká centra/České centrum Hanoj ve spolupráci s Hanoi Grapevine vypisují...

16. 10. Novinka
© archiv Patrika Adamce

Rezidence Patrika Adamce v Mnichově

Na základě výhry 16. ročníku Ceny kritiky za mladou malbu v roce 2023 získal Patrik Adamec jako cenu Českých center...

×

Nalezeno v událostech

Nalezeno v blogu