Na pozvání Českých center a organizace Czech Tourism navštívil Česko šéfredaktor japonského magazínu 'MOSTLY CLASSIC' Ichiro Fujimori. V rámci oslav Roku české hudby zavítal nejen na prestižní festival Smetanova Litomyšl, ale podíval se i na další místa spojená s velikány české hudby. V srpnovém čísle hudebního časopisu popsal japonskému publiku českou hudbu a své zážitky v rozsáhlém článku. Zprostředkováváme Vám kratičký pohled na jeho návštěvu Česka a českou hudbu.
V Japonsku je známé přísloví „Vidět znamená věřit“ a odkazuje na to, jak je důležité autentická místa doopravdy vidět a zažít. A taková pro mě byla návštěva Česka. Cesta byla pro mě opravdu cennou zkušeností i proto, že jsem byl kontaktu právě s „českým srdcem“.
Smetana patří v Japonsku k nejoblíbenější českým skladatelům. Jeho „Vltavu“ i kompletní symfonickou báseň „Má vlast“ jsem slyšel mnohokrát, ale v provedení Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK pod širým nebem na pražském Vyšehradě to pro mě byl neopakovatelný zážitek. Na publikum byla radost pohledět, bylo vidět, co skladba pro český národ znamená. Tisíce lidí se ztišily, jakmile uslyšely harfu na začátku skladby. Příjemně mě překvapilo, že v prostřední části „Vltavy“ – v taneční polce – začaly i děti spontánně tančit. Stejně tak při části „Z českých lesů a hájů“. Zjištění, že česká hudba má svůj původ v tanci, a že členové orchestru i posluchači živě reagovali právě na taneční rytmy, mě moc potěšilo.
Ve Smetanově rodné Litomyšli jsem v koncertní podobě v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši slyšel operu Libuše. V Japonsku nejenom že nebyla opera vůbec uvedena, ale je téměř neznámá. Doposud jsem si neuvědomoval, že tématem tohoto Smetanova díla je „láska a mír“. Zjistil jsem to, až když jsem ji v Litomyšli měl možnost slyšet a vidět i s anglickými titulky. Zážitkem pro mě bylo také zjištění, že lípa, o které se v opeře zpívá, je symbolem míru a že i poklidný venkov na cestě do Litomyšle se prolíná s hudbou. Velice jsem si užil i návštěvu Dvořákova letního sídla v obci Vysoká a kostela, který skladatel navštěvoval – Dvořákovo srdce mi je o to bližší.
Po návratu do Japonska jsem slyšel ještě víc o české hudbě a o jejích skvělých hudebnících, a to od dvou dirigentů: Jakuba Hrůši a Petra Popelky, kteří dirigovali v Tokiu.
Všechny zážitky z Čech a rozhovory byly zapracovány do našeho časopisu o klasické hudbě MOSTLY CLASSIC a speciální číslo o české hudbě vyšlo 20. srpna 2024. Mám velkou radost být obeznámen s českou hudbou, která je v Japonsku téměř neznámá (například Dvořákova Lužanská mše). Rád bych vyjádřil upřímné poděkování mnoha lidem, kteří laskavě souhlasili s rozhovorem na místě a Českému centru za spolupráci.
Šéfredaktor magazínu 'MOSTLY CLASSIC'
Fujimori Ichiro
Česká centra vyhlašují výběrové řízení na obsazení místa Asistent/ka generální ředitelky Českých center.
Česká centra vyhlašují výběrové řízení na obsazení místa Metodik/čka kurzů češtiny v mezinárodní síti.
Umělkyně Chelsea Kim vytvořila během svého rezidenčního pobytu v rámci projektu CYCLE UP! interaktivní instalaci...