Našim dlouhodobým partnerem v propagaci české kultury do zahraničí je Institut umění – Divadelní ústav. V roce 2017 pod ním vznikla exportní hudební kancelář SoundCzech. Ta podporuje a propaguje české kapely a interprety v zahraničí a propojuje českou hudební scénu s mezinárodním trhem. Zároveň jim poskytuje odborné vzdělávání. O činnosti kanceláře SoundCzech, podpoře umělců a vzájemné spolupráci jsme si povídali s její projektovou koordinátorkou Monikou Klementovou.
Primárním cílem kanceláře je pomáhat českým interpretům na zahraniční trhy a koncertní pódia. Jakým způsobem jste schopni hudebníkům pomoci?
Snažíme se pomáhat především v tom, aby se čeští hudebníci konfrontovali se zahraničním trhem, zdokonalovali své znalosti a dovednosti nejen umělecké, ale i ty další nezbytné k tomu, aby zvýšili svou konkurenceschopnost. Vyhledáváme příležitosti pro prezentaci české hudební scény a networking na zahraničních akcích, o kterých hudební sektor informujeme. Nabízíme možnost účastnit se námi organizovaných networkingových aktivit na mezinárodních konferencích a showcase festivalech. Každoročně podpoříme účast či vystoupení desítkám hudebních umělců či hudebních profesionálů. Za 6 let existence jsme vytvořili podpůrné programy, které podporují různé aktivity. Například vznik nových skladeb ve spolupráci se zahraničním partnerem, přeshraniční koncertní spolupráci, zahraniční turné či významné koncerty s následným dopadem na daném trhu, vzdělávací akce, mezinárodní konference či showcase festivaly organizované na území České republiky, mezinárodní propagaci a jiné programy dle aktuální reakce na potřeby hudebního sektoru. Jsme také zapojení do mezinárodních projektů, které dávají českým hudebním umělcům prostor prezentovat se v zahraničí, a příležitost získat důležité kontakty.
Vaše databáze hudebníků, se kterými spolupracujete, je velmi široká. Je však nějaký specifický styl, který nereprezentujete?
Z pozice exportní kanceláře, která
vznikla na podporu alternativní hudby, se snažíme podporovat všechny
alternativní hudební žánry. Nemáme ambice ani finance, abychom pokryli
klasickou hudební scénu, ale pokud je příležitost ji prezentovat, tak se tomu v
žádném případě nebráníme. V rámci oslav Roku české hudby jsme naše podpůrné
programy otevřeli i současné klasické hudební scéně, která má velký potenciál a
rádi bychom naše aktivity v této oblasti do budoucna rozšířili.
Letošní rok je věnován Roku české hudby a 200. výročí narození Bedřicha Smetany. Chystáte u této příležitosti nějaké speciální akce, ať už tady nebo v zahraničí?
Byla to pro nás příležitost posílit a
rozšířit podpůrné programy, které jsem zmiňovala. Vyhlásili jsme celkem osm
výzev. Celkem bylo podáno 323 žádostí a podpořeno bylo 163 žadatelů. Navýšili
jsme také účast na evropských mezinárodních akcích. Po loňské odmlce budeme
opět prezentovat českou hudební scénu na festivalu Classical Next v Německu,
tentokrát i formou českého stánku, a představí se poprvé i český hudební umělec
Floex. V lednu jsme o něco více zviditelnili českou hudební scénu na jednom z
největších evropských showcase festivalů Eurosonic Noorderslag v Nizozemí, kde
vystoupili sinks, I Love You Honey Bunny a Island Mint jako vítěz hudebně
exportního projektu Czeching Radia Wave.
SoundCzech zde v rámci prezentace organizoval networkingové akce pro 13
podpořených hudebních profesionálů. Také jsme prohloubili spolupráci v oblasti
exportu s Českými centry, a tím znásobili celkovou prezentaci českých umělců v
zahraničí. Ve spolupráci s Českým centrem v Londýně se nám podařilo navázat
spolupráci s festivalem Jazz
& Blues Fest v
Edinburghu. V rámci programu „Jazz from Czechia“ v červenci vystoupí šest
českých hudebních projektů. V Edinburghu se dále budeme poprvé účastnit
festivalu Wide Days, kam vyjede česká delegace a aktuálně vyjednáváme i
možnosti vystoupení českých umělců. Na festivalu MENT v Lublani se nám
podařilo odprezentovat úžasnou výstavu Nekonečné vesmíry – české hry a jejich
globální úspěch vytvořenou Českými centry o gamingovém světě. Kolegové z Institutu umění – Divadelního
ústavu připravují u příležitosti dvoustého výročí narození skladatele Bedřicha
Smetany výstavu věnovanou scénografickému ztvárnění skladatelových oper. Výstava
představí malby, kresby a fotografie zachycující podobu kostýmů a kulis od
nejstarších uvedení Smetanových oper až po současné realizace předních českých
umělců a umělkyň. Výstava bude prezentována na ambasádě ve Washingtonu,
případně na dalších místech. Na podzim plánujeme tradičně ve spolupráci s Music
Managers Forum CZ a BACH – Brněnskou asociací clubové hudby již čtvrtý ročník mezinárodní
konference ReConnect v Brně. Cílem je propojit české a zahraniční zástupce
klubové scény a další hudební profesionály. Zaměřujeme se na networking, rozvoj
dovedností, sdílení know how a diskuze aktuálních témat na mezinárodním
hudebním trhu.
Jste partnerem Českých center již řadu let. Jak z dlouhodobého hlediska hodnotíte naši spolupráci?
IDU s Českými centry spolupracuje v rámci memoranda na několika úrovních. Já zmíním konkrétní příklady, kde se skvěle doplňují aktivity v hudební oblasti. SoundCzech využívá zázemí Českých center při organizaci networkingových akcí v zahraničí. Jako příklad mohu uvést spolupráci na podpůrném programu ProVisit, což jsou v podstatě obchodní mise organizované pro české hudební profesionály, kteří dostanou příležitost se setkat se svými obchodními protějšky v dané zemi, podrobně se seznámit s místním hudebním trhem a osobně se setkat se zástupci místní klubové scény. Máme za sebou spolupráci s Českými centry v Belgii, Polsku, Švédsku, Německu a letos proběhne ProVisit na Slovensku a v Krakově. Česká centra nám dále pomáhají při propagaci vystoupení českých hudebních umělců v zahraničí, případně poskytují či doporučují pro umělce i profesionály vhodná ubytování. V roce 2024 u příležitosti oslav Roku české hudby jsme si vyzkoušeli hlubší spolupráci při hledání příležitostí pro české hudební umělce. Zástupci Českých center byli motivováni i tím, že od SoundCzechu získali finanční prostředky, a mohli tak případně dofinancovat vyjednaná zahraniční vystoupení. Již nyní víme o realizaci dvaceti koncertních vystoupení. Česká centra naopak využívají našich expertních znalostí a databáze, která mapuje českou hudební scénu.
Monika Klementová se v hudebním světě pohybuje přes 20 let.
V roce 2000 začala na pozici PR a marketing v Paláci Akropolis, následně spolupracovala na mezinárodních projektech a věnovala se exportním aktivitám.
Jako freelancer poskytovala PR a marketingové služby hudebním festivalům a mezinárodním projektům jako například Hip Hop Kemp, United Islands či Prague, Music On Film – Film On Music, Prague International Marathon, Neviditelná výstava.
Krátce byla zaměstnaná na vydavatelství Mute Records CZ. Po stáži na berlínské pobočce francouzské hudební exportní kanceláře French Music Export Office v Berlíně a návštěvě tehdejší maďarské exportní kanceláře se věnovala přípravám otevření české hudební exportní kanceláře. Od roku 2017 pracuje na pozici projektové koordinátorky pro exportní hudební kancelář SoundCzech, která vznikla pod Institutem umění – Divadelním ústavem.
Do Sofie jsme přijížděli s nulovým očekáváním a po 4 měsících odjížděli nadšení. Bulharsko se pro nás stalo srdcovou...
Posledním kurátorem pozvaným do Česka v rámci Roku české hudby na mezinárodní festival Prague Music Week je Itamar...
Věříme, že umění by se mělo podílet na vytváření představ o budoucnosti, a řešit tak problémy udržitelné městské...