Overthinking je série podcastů Českých center s významnými českými osobnostmi žijícími v zahraničí, které reflektují sociální, ekonomické a politické změny v době pandemie koronaviru v roce 2020. Rozhovory jsou v angličtině.
Jen Kratochvíl, přední tvůrce moderního umění, umělecký kritik a učitel. Žije a tvoří mezi Prahou, Vídní a Bratislavou.
Ještě v roce 2018 Jen Kratochvíl pořádal festival, který měl upozornit na limity vnímání veřejného prostoru a problém turismu v Praze. V roce 2020 byla situace opačná. „Centrum Prahy se radikálně změnilo. Vylidněné ulice však paradoxně přivedly do historických míst Pražany, kteří se do té doby turisticky exponovaným místům vyhýbali.“
Podle Jena Kratochvíla se ukazuje, že pandemie přinesla i pozitivní momenty. „Musíme být neustále schopni přizpůsobovat se měnícím se okolnostem, aniž bychom se z toho zbláznili,“ říká.
Libuše Černá se od čtrnácti let angažovala v Českobratrské církvi evangelické mládeže. V roce 1977 emigrovala do Brém, kde nahrávala pro rozhlas rozhovory s přeživšími holocaustu. Dnes v Brémách organizuje literární festivaly, které prohlubují vztahy mezi českým a německým kulturním světem.
Jak pandemie koronaviru změnila organizaci kulturních projektů? „Po patnácti letech zaběhnuté tradice festivalů se od nás najednou požadovala kreativita,“ říká Libuše.
„Vzali jsme auto a vyrazili číst poezii ven.“ Nové pojetí festivalu nadchlo diváky i organizátory. „Doba covidu nás paradoxně naučila skutečně naslouchat jeden druhému,“ sděluje svou zkušenost Libuše Černá.
The Rodina (Tereza and Vít Ruller), postkritické designové studio se sídlem v Amsterdamu, které žije strategiemi, performativním uměním, hrou a převraty.
Tereza a Vít se přestěhovali do Nizozemí, které jim lépe umožňuje stírat hranice mezi designem a klasickým výtvarným uměním. „Grafický design může prosazovat sociální změnu, může se stát katalyzátorem akce, interakce a hravosti,“ říká Tereza.V umění a designu má největší obavy ze „stejnosti.“ „Raději podivnosti než stejnosti,“ vysvětluje Tereza.
Denisa Šedivá, autorka nekrásnější české knihy z roku 2018 ABCZ aneb H jako Havel, matka dvou dětí a designérka. Jiří Šedivý, šéf Evropské obranné agentury, manžel Denisy, diplomat, bývalý český velvyslanec při NATO, otec a muzikant.
Jiří Šedivý popisuje nedávné profesní zážitky z covidové pandemie. „Byla to typická černá labuť – něco nepředstavitelného přišlo bez varování. Nikdo na takovou situaci nebyl připravený a přirozený instinkt velel k budování bariér namísto potřebné koordinace,“ říká Jiří Šedivý.
Denisa trávila většinu doby pandemie na venkově s dětmi. Výuka po skypu fungovala, ale „děti na skypu nejsou tak aktivní, jako ve škole,“ říká. Svou knihu ABCZ aneb H jako Havel začala psát, aby své děti přivedla k zájmu o Českou republiku v době, kdy rodina žila v Belgii. Její syn, který se v Belgii narodil, se dokonce za Belgičana považuje.
Na distanční výuku má však jasný názor: „Online výuka je někdy vhodná, ale nikdy nemůže nahradit skutečné zkušenosti z univerzitního studia.“
Vítejte v podcastu Faces of Czech Music, ve kterém vám představujeme hudební talenty, které naše země nabízí. V...
Vítejte v podcastu Faces of Czech Music, ve kterém vám představujeme hudební talenty, které naše země nabízí. Dvořák,...
Vítejte v podcastu Faces of Czech Music, ve kterém vám představujeme hudební talenty, které naše země nabízí. V této...