Datum události: 26. 8. 2021 Ve čtvrtek 26. srpna se na střeše České národní budovy na Manhattanu představí výběr českých tanečních filmů, přičemž divákům se zde představí hned čtyři snímky – Delimitation, Roselyne, Efeméry a Fibonacci… O rozhovor vedený přímo ve stylových prostorách letního kina Českého centra New York jsme požádali ředitele Miroslava Konvalinu…
Střecha
České národní budovy je dnes již téměř pojem.
V jarních a letních měsících se tady před pandemií konala řada
programů, především filmových. „Tanec“ je tady vůbec poprvé?
Taneční
vystoupení jsou za normálních okolností v České národní budově vždy
vítanou součástí našeho programu, ať už ve velkém sále, v menším „tanečním
sále“ na krajanském patře nebo v Galerii Českého centra New York. Jsem tu
pouze dva roky, ale troufám si říct, že na střeše pod newyorskými mrakodrapy je
moderní tanec výjimečně; před několika lety zde měl vystoupení například J.
Bartovanec.
Jak jste se
k tanečnímu tématu vůbec dostali?
Před
zahájením pandemie jsme měli rozpracovány v různých fázích některé taneční
projekty s našimi partnery, ale všechny musely být odloženy. S partnery
jsme ale zůstali v kontaktu, a tak jsme se dozvěděli o tom, že Festival
tanečních filmů Praha připravil kolekci experimentálních tanečních filmů, které
vznikly během pandemie. Od organizátorů jsme se dozvěděli podrobnosti, že tzv. dance
for camera snímky jsou poezií filmu a novým rozměrem tance. Naši američtí
partneři během pandemie (například soubor Dušana Týnka v New Yorku), postupují podobně, takže jsme věděli, že o to
bude i v Americe zájem. Navíc nám slíbili, že vyberou pár filmů, které
jsou mimořádné svojí kvalitou a stojí za to je v Americe uvést a
představit tak české tvůrce v souhrnném programu.
Ale vy jste šli o něco dál…
Ano.
Rozhodli jsme se samotný program obohatit o živou taneční performanci české
tanečnice Denisy Musilové a její americké taneční partnerky Tami Stronach
(USA). Čeští tanečníci mají v Americe letité kontakty, které je třeba udržovat
a rozvíjet, chtějí na tento program pozvat své přátele, autoři snímků pošlou
videopozdravy a čekáme, že to bude vpravdě česko-americký taneční večer, který
tu v posledních dvou letech chyběl.
Jakou roli hraje „tanec“
v kontextu programové činnosti Českého centra New York?
Neverbální
divadlo a tanec má v programové strategii Českého centra New York mnohaletou
tradici, jeho uvádění však zastavil Covid. Začalo se experimentovat. Na začátku
pandemie jsme například sdíleli filmový taneční projekt newyorského studia
Dušana Týnka, ale až teď máme
projekt, který dokáže současnou českou taneční dobu reflektovat v Americe.
Jak vůbec „ladí“, český tanec a americký divák?
Řada
českých partnerů – od organizátorů českých tanečních přehlídek přes soubory a jednotlivce má v Americe dlouhodobé vztahy, jezdí sem pravidelně.
Charakteristikou není fakt, že se jedná o české projekty v Americe, ale to,
že jde mezinárodní projekty a soubory s českou účastí. Právě
mezinárodnost, diverzita, prolínání - je cenné. Pro některé české tanečníky
z regionů je v moderním tanci těžké najít adekvátní partnery a
soubory u nás, proto míří do New Yorku, kde se zapojují snadněji do
nejrůznějších projektů, které jim konvenují, což přispívá jejich uměleckému i
osobnímu rozvoji.
Jak hodnotíš význam a atraktivitu
celého projektu?
Večer
Českého centra New York s tanečníky uvádějícími živě na střeše Národní
budovy na Manhattanu české experimentální taneční filmy v amerických
premiérách je zážitek, na který se osobně velmi těším a děkuji Festivalu
tanečních filmů Praha za perfektní spolupráci na přípravě. Bude zároveň
příležitostí strávit večer s americkými umělci a příznivci, kteří by,
nebýt pandemie, pracovali s českými partnery a zahrnovali je do společných
projektů. Osobností ztělesňující úzkou česko-americkou spolupráci
v taneční oblasti v New Yorku je Denisa Musilová, která sem přiletí a
bude zde osobně přítomna. Celým večerem pak provede diváky spolu s Američankou
Tami Stronach…
… a kdybys to shrnul
třemi slovy?
Magické, neotřelé, živé – těšíme
se. Promiň, bylo jich pět, ale bylo to
nutné (smích).
Kolekce českých tanečních filmů vlastně vznikly během pandemie a jí navzdory. Dance for camera snímky jsou poezií filmu a novým rozměrem tance. V Česku se podporou, produkcí a prezentací této experimentální linie kinematografie věnuje systematicky Festival tanečních filmů. Jeho kurátorský výběr obsahuje hlavní cenou festivalu oceněný snímek Terezy Vejvodové a Markéty Jandové Delimitation, environmentální esej Tomáše Hubáčka a Marie Gourdain Fibonacci, filmové zpracování sóla Cécile da Costa Roselyne v režii Terezy Vejvodové a film Efeméry Viliama Dočolomanského a Jiřího Matouška.
Ptala se: Petra Jungwirthová
Rozhovor je k dispozici ke stažení 🠓
Při příležitosti připomenutí 20. výročí teroristických útoků na Spojené státy americké připravuje České centrum New Y...
Pražský Festival tanečních filmů, zaměřený na dance for camera filmy, připravil přehlídku českých tanečních filmů „na...
Pražský Festival tanečních filmů, zaměřený na tzv. dance for camera filmy, připravil přehlídku českých tanečních film...
Lenka Lindaurová je významná česká kurátorka, teoretička a publicistka specializující se na současné umění. Během své...
Nejnovější vydání newsletteru Českých center přináší novinky a zajímavosti o české kulturní diplomacii ve světě....
Česká centra vyhlašují výběrové řízení na obsazení místa koordinátora/koordinátorky pro Tchaj-pej.