Fotograf Festival 2023: polská novinářka Patrycja Głusiec

  • 07. 11. 2023
  • Novinka
  • 4 min. čtení
Patrycja Głusiec © archiv autorky

Přinášíme pokračování série rozhovorů s mezinárodními hosty a hostkami Fotograf Festivalu, jejichž cestu do Prahy podpořila Česká centra. Tentokrát si s námi povídala polská historička umění a novinářka Patrycja Głusiec. Festivalu se zúčastnila díky otevřené výzvě Českého centra Varšava ve spolupráci s Fotograf Festivalem.

Mohla byste krátce představit sebe a svou práci? Na jakém nejzajímavějším projektu právě pracujete?

Jsem historička umění, fotografka a autorka textů o fotografii a umění. Od roku 2019 jsem členkou redakčního týmu časopisu Contemporary Lynx Magazine – online a tištěného časopisu se zaměřením na polské a středoevropské umění. Jsem také zodpovědná za image časopisu a umělců prostřednictvím všech kanálů sociálních médií. Zkušenosti jsem získala ve státních i soukromých kulturních institucích působících v oblasti umění. Pracovala jsem například jako umělecká pedagožka pro Národní muzeum ve Varšavě. Během práce v muzeu se můj zájem soustředil na umění 20. a 21. století. Spolupracovala jsem také s Nadací Galerie Foksal ve Varšavě.

V současné době bych se chtěla více zaměřit na rozvoj svých novinářských dovedností, které jsem již začala rozvíjet prostřednictvím reportáží z kulturních akcí.

Společně s časopisem Contemporary Lynx chci v našem internetovém magazínu vytvořit prostor pro současnou fotografii. Bylo by skvělé rozšířit vlastní rubriku věnovanou fotografkám.

Nedávno jste se zúčastnila Fotograf Festivalu v Praze, co bylo nejsilnějším dojmem z festivalu?

Musím se přiznat, že jsem se Fotograf Festivalu zúčastnila poprvé. Za tuto příležitost jsem velmi vděčná Českému centru ve Varšavě, které uspořádalo otevřenou výzvu pro autory výtvarného umění. Upřímně řečeno musím říct, že je pro mě velmi těžké vypíchnout nejsilnější dojem, protože na mě celý festival velmi zapůsobil. Mohu však říci o několika věcech, které se mi líbily nejvíce.

Hlavní výstava festivalu mě zaujala, zejména ta část, kde bylo vidět díla Stephanie Comilang a Martinse Kohouta. Velmi mě dojalo dílo Stephanie „Pojď ke mně, ráji.“ Navíc se mi líbilo, že festival přesahuje zdi galerie a umění se ocitá v prostoru města. Dobrým příkladem je výstava „The Extreme Self: Age of You“ a performance Johannese Paula Raethera, který dokázal turisty z Karlova mostu na chvíli vytrhnout z transu poznávání pražských zajímavostí.

Nezapomínám však, že festival je hlavně o lidech. Jsem ráda, že jsem se mohla setkat s lidmi, kteří jsou tak oddaní své práci. Právě díky nim je tato akce tak výjimečná.

Své dojmy z Fotograf Festivalu jsem sepsala pro časopis Contemporary Lynx – článek si můžete přečíst zde.

Vidíte do budoucna možnost spolupráce s Českými centry?

Samozřejmě! Bylo by skvělé spolupracovat s Českými centry častěji. Ráda bych se účastnila dalších kulturních akcí v České republice a informovala polské čtenáře o projektech souvisejících s českou kulturou. Myslím, že by bylo užitečné představit čtenářům současné české umění a vytvořit spojení mezi polskými a českými umělci. Tito umělci se mohou vzájemně inspirovat a v budoucnu společně vytvářet nové umělecké projekty.

Kdo je váš oblíbený český fotograf nebo fotografka? A polský?

Při znalosti vaší bohaté fotografické historie je téměř nemožné ukázat na jednoho oblíbeného fotografa. Téměř každý zájemce o fotografii, kterého jsem v životě potkala, studoval nebo uvažoval o studiu na opavském Institutu tvůrčí fotografie. Přesto se pokusím na jednu oblíbenou fotografku poukázat! Musím přiznat, že v poslední době mě zaujala tvorba Marie Tomanové, které se podařilo dosáhnout velkého úspěchu v mezinárodním měřítku. Měla jsem to štěstí a setkala jsem se s ní na zahájení Fotograf Festivalu v Praze.

Pokud jde o polskou fotografickou scénu, líbí se mi zejména projekty, které se pohybují na pomezí konceptualismu a dokumentární fotografie. Zde bych měla zmínit Katarzynu Wąsowskou, která společně se svou sestřenicí Marianne Wąsowskou vytvořila projekt Čekání na sníh o polské migraci do Jižní Ameriky. Dále zde stojí za zmínku Marta Bogdańska a její projekt „Shifters“, pokusila se hovořit o historii jako o neantropocentrickém konstruktu. V centru její pozornosti byla zvířata, a to právě ta, která pracují pro armádu, policii nebo zpravodajské služby.

Děkujeme za rozhovor! 

Výstavy Fotograf festivalu 2023 je možné zhlédnout v Praze až do 11. 2. 2024. Více informací naleznete zde

15. 11. Novinky
Sandra Plessing © Michael Moser

Fotograf Festival 2023: Sandra Plessing a f/stop Leipzig

Přinášíme pokračování série rozhovorů s mezinárodními hosty a hostkami letošního Fotograf Festivalu, jejichž cestu do...

23. 10. Novinky
© Krzysztof Candrowicz

Fotograf festival 2023: Rozhovor s Krzysztofem Candrowiczem

Česká centra dlouhodobě spolupracují s prestižními českými festivaly, jedním z nich je i Fotograf festival. Letos jsm...

Mohlo by vás zajímat

18. 2. Novinka
© Leon Aguilar, Francisco Javier

Rozhovor s kurátorkou Lenkou Lindaurovou

Lenka Lindaurová je významná česká kurátorka, teoretička a publicistka specializující se na současné umění. Během své...

17. 2. Novinka
Newsletter Českých center – únor 2025

Newsletter Českých center – únor 2025

Nejnovější vydání newsletteru Českých center přináší novinky a zajímavosti o české kulturní diplomacii ve světě....

13. 2. Novinka
Hledáme koordinátora/koordinátorku pro Tchaj-pej

Hledáme koordinátora/koordinátorku pro Tchaj-pej

Česká centra vyhlašují výběrové řízení na obsazení místa koordinátora/koordinátorky pro Tchaj-pej.

×

Nalezeno v událostech

Nalezeno v blogu