Rok 2024 se bude nést ve znamení hudby, tzv. Rok české hudby propagujeme v Českých centrech již od roku 2004 a rok 2024 nebude výjimkou. Navíc bude příští rok výjimečný i oslavou 200. výročí narození Bedřicha Smetany.
Abychom podpořili příští rok hudby, zaměřujeme se již v letošním roce více na kurátorské a novinářské cesty v oblasti hudby. Česká centra dlouhodobě spolupracují s mezinárodním festivalem Pražské Jaro, a tak jsme podpořili hned dva zajímavé novinářské hosty ze zahraničí právě na tento festival. Po návštěvě Prahy jsme je oba vyzpovídali.
(Řecko, novinář, státní rozhlasová stanice ERT)
„Česká hudba má pro mě dvě zvláštní momenty. Zaprvé zahrnuje všechny nádherné folklórní prvky současného Česka, ale zároveň integruje vybrané kvalitní prvky evropské hudby z okolních zemí. To vede k vytvoření skvělého mixu v oblasti hudební tvorby, skladatelů a interpretů, stejně jako to, že vytváří velké povědomí o vážné hudbě jako takové u místního publika. Mimochodem, často zmiňuji ve svých pořadech, že Mozart byl v Praze oblíbenější a populárnější než ve Vídni!“
„Během své nedávné návštěvy Prahy na hudebním festivalu Pražské jaro 2023 jsem byl opět ohromen hudební znalostí publika, kde nikdo nikdy chybně netleská mezi jednotlivými částmi koncertů a symfonií. Zapůsobil na mne také vybraný oděv diváků, a to jak mužů, tak u žen. Nechci opakovat samozřejmosti ohledně krásy a bohaté historie Prahy, ostatně davy turistů svědčí o tom, jak populární je a vždycky byla. Jako rozhlasový producent, kterým jsem více než 36 let, bych však chtěl zdůraznit skvělou spolupráci s Českými centry v Athénách a v Praze, která mi poskytla veškerou pomoc a informační podporu pro to, abych po návratu do Athén připravil kvalitní hudební reportáže a pořady.“
„Doporučuji všem, kteří již navštívili Česko několikrát, aby rozhodně zkusili příště přijet do Prahy v druhé polovině května, aby si mohli vychutnat skvělé hudebníky a interprety v rámci ‚Pražského jara‘. Je však nutno postarat se o vstupenky na koncerty včas, protože je o ně opravdu velký zájem.“
(GB / Polsko, novinář, Presto Portal)
Kdo je váš oblíbený český skladatel a proč?
„Můj nejoblíbenější český skladatel je Leoš Janáček. Vytvořil nový, originální hudební jazyk vycházející z českého folklóru, který je zároveň poutavý a emotivní. Jeho opery mají v dějinách západní hudby jedinečné místo.“
Je něco, co vás na české hudbě nebo na Pražském jaru překvapilo?
„Překvapila mě rozmanitost hudební nabídky Pražského jara. Měl jsem tu čest navštívit koncert mladých českých skladatelů, ale užil jsem si i vystoupení PKF — Prague Philharmonia a večer s francouzskými barokními operami.“
Působíte v Polsku a Velké Británii, má tam česká klasická hudba ohlas?
„Myslím, že jak v Polsku, tak ve Velké Británii je česká hudba nedílnou součástí hudebního kánonu. Díla Dvořáka nebo Janáčka nejsou považována za středoevropskou raritu, ale stojí mezi kanonickými díly skladatelů jako Verdi nebo Wagner.“
Příští hosté, na které se budeme těšit, jsou muzikologové – účastnici mezinárodní konference na téma na téma „Smetana a evropská opera“ (Litomyšl, 2.–4. 6. 2023) Thomas Järmann (GB) a Vincenzina Ottomano, Prof. Dr. (ITA, Università Ca' Foscari Venezia).
Nejnovější vydání newsletteru Českých center přináší řadu novinek a zajímavostí o české kulturní diplomacii.
Umělkyně Chelsea Kim vytvořila během svého rezidenčního pobytu v rámci projektu CYCLE UP! interaktivní instalaci...
Kulturní institut Česká centra představí na letošní přehlídce Designblok svůj výstavní projekt Beyond Paper Plane/Víc...