Pobočka Národní galerie v Sofii Arsenal – Muzeum současného umění ve spolupráci s Českým centrem Sofie, Velvyslanectvím ČR v Sofii a Galerií moderního umění v Hradci Králové dne 20. října v 18 hodin zahájí samostatnou výstavu Lenky Klodové s názvem Z černého stínu, která potrvá do 4. prosince 2022. Výstava se koná v rámci kulturního programu k Předsednictví ČR v Radě EU. Hlavním tématem výstavy jsou především genderové a kulturní stereotypy.
Tisková zpráva ze dne 17. 10. 2022, Česká centra, ústředí
Samostatná výstava Lenky Klodové Z černého
stínu představuje soubor prací spojující performativní
a sochařské přístupy, které umělkyně svébytně rozvíjí od 90. let. Jelikož Česká republika
v současnosti opět předsedá Radě Evropské unie, vévodí výstavě instalace David
černý (2009–2022), která je autorčinou reakcí na plastiku Entropačeského sochaře téhož jména, jež byla v roce 2009 u příležitosti prvního českého předsednictví vystavena v atriu budovy Justus Lipsius v Bruselu.
Vyobrazení Bulharska
v Entropě mohutně
rezonovalo mediální a politickou sférou. Kontroverzní instalace měla nakonec negativní mediální
dopad, vyvolala sérii omluv českých politiků i samotného autora. V letošním
roce Česká republika po 13 letech opět předsedá Radě Evropské unie, a proto se
nabízí, abychom tento moment v rámci výstavy symbolicky využili a
zmiňované politikum jejím prostřednictvím uvedli do nového přívětivějšího a smysluplnějšího kontextu.
„David černý Lenky Klodové je parafráze slavného Michelangelova Davida vyřezaná z polystyrenu, kterou autorka postupně natírá černou barvou. Samotný proces vzniku, především performativně pojaté natírání, je stejně důležitý jako výsledné dílo,“ vysvětluje kurátorka výstavy Vjera Borozan a dodává: „Pro návštěvníky, kteří tuto performance nestihnou, ve výstavě představujeme sérii fotografií, na nichž můžeme sledovat Klodovou, jak na bílý povrch sochy štětcem nejprve nanáší ochlupení, vlasy a vousy, poté Davida tetuje a postupně ho obléká tak, aby přes společenský oděv dospěl až k černému monochromu.“
Performance s kulturními mýty a stereotypy přímo, tvořivě a citlivě pracuje. Ukazuje jejich podstatu a vede nás k tomu, abychom si uvědomovali mechanizmy jejich fungování. Celá instalace naráží na konkrétní politikum a na konkrétní uměleckou strategii založenou na příliš prvoplánovým gestem umělce. Výše popsaná socha Davida černého, která bude dotvořena během performance v prostorách Muzea současného umění v Sofii, představuje centrální dílo samotné výstavy.
S tímto dílem úzce souvisí i další
vystavená autorčina práce Geomuži(2012), která prostřednictvím sochařského přístupu zviditelňuje rozpor mezi
tvarem jednotlivých figur a jejich stínem. Zároveň se tak metaforicky vyjadřuje k tělesným
stereotypům a společenskému postavení mužů i žen. Performativní a sochařský přístup charakterizuje
i třetí instalaci Torza (2021), kombinující odlitky těl autorčiny ženské
rodové linie se záznamy jejích performancí.
Renomovaný český architekt Martin Rajniš spolu s kolegou Davidem Kubíkem z Huti architektury míří do Vietnamu. Během...
České centrum v Paříži nově povede kulturní manažerka a expertka na strategickou komunikaci Radka Ondráčková. Řízení...
Kulturní institut Česká centra si připomíná tři roky od začátku plné ruské invaze na Ukrajinu. Na válečný konflikt,...