České centrum Madrid spolupracuje s festivalem architektury a designu Concéntrico, které se koná ve španělském Logroňu, již několik let. Minulý rok zde uskutečnili svůj workshop vítězové ceny CGD duo Herrmann a Coufal s projektem DIY. V letošním roce se koná festival první víkend v září. „Rozhodli jsme se českou účast dostat ještě více do popředí, studio Skull, které jsme vybrali spolu s Javierem Peñou, ředitelem festivalu, uskutečnilo v prosinci studijní cestu do Logroňa, kterou ČC Madrid rovněž financovalo,“ prozradila Jana Polívková, ředitelka Českého centra Madrid.
V čem je tento umělec (navíc) zajímavý? Zabývá se interakcí do veřejného prostoru tak, aby tento veřejný prostor sloužil lidem, organizuje festival Concéntrico, což je v podstatě festival architektonicko-uměleckých instalací, osciluje na pomezí architektury a designu. Do Prahy na kurátorskou cestu přijel na pozvání Českých center…
Je to tak, už jako hodně mladý jsem pracoval na různých projektech a pokračoval jsem i během studií. Vždycky jsem měl spoustu otázek a tohle byl způsob, jak se s nimi vypořádat a zároveň převést do praxe své nápady a zjistit, jestli obstojí v praxi.
Vytrvalost, intuice, energie.
V posledních ročnících střední školy jsem pochopil, že architektura nabízí velmi komplexní vzdělání, které spojuje humanitní a technické prvky. Tím pádem jsem z něj mohl vytěžit maximum a využít jej, abych si uspořádal způsob, jakým vidím svět kolem sebe a jak interpretovat souvislosti.
V prvních letech byla zásadní rodina. Moje starší sestra také studovala umění a společně jsme pracovali na několika projektech. To jsou základy, na kterých stále stavím.
Vždycky tvrdím, že ve městech musíte být neustále ve střehu. Změny mají mnoho proměnných, sociálních, ekonomických, proto je složité je odhalit. V okamžiku, kdy změna začne, je už nevratná. Doba je pomalá, ale zároveň je obtížné měnit dynamiku, takže se musíte neustále vyvíjet, hledat pokrok.
Okolní prostředí je součástí lidí, jsme společenští tvorové. Je to pro nás způsob dotváření naší povahy, identity a pocitu domova, což je velmi důležité.
Název jsme vymysleli s myšlenkou rozprostřené vlny tak, abychom vytvořili trasu, která by podobně jako ozvěna mohla mít dozvuk i mimo místo, kde vzniká.
Myslím si, že mezi městem a obsahem našeho festivalu došlo k velkému propojení a souznění. Navazujeme dialog s lidmi a vzájemně se učíme. Díky tomu můžeme hlouběji pochopit témata, kterými se zabýváme.
Ne, neustále hledáme nové lokality, nové městské typologie. Snažíme se k nim přistupovat z univerzální perspektivy, abychom přišli s nápady, které reagují na tento prostor, inspiraci hledáme ale i v dalších městech s podobnými dispozicemi.
Musíme zabránit tomu, aby se města proměnila v úzkostlivě chráněná místa, která zůstanou jen zakonzervovaných svědectvím dřívějších dob. Potřebujeme živá, pulzující místa, která přivítají všechny návštěvníky, nové generace, které mají nové způsoby interakce. Současnost proto musí být začleněna do veřejného prostoru, protože vypovídá o tom, jak vypadá dnešní společnost.
Mnoho lidí se díky němu promění v návštěvníky vlastního města. To je hodně zajímavý úkaz, protože nás to nutí jít ven a znovu se podívat na místa, kterým za jiných okolností už možná nevěnujeme pozornost. Přesně takové objevování nám dává schopnost představit si různé podoby budoucnosti.
Je to sugestivní, provokativní.
Přesně tak, jsou to místa, která se dotvářejí používáním, a lidé jsou ti, kteří je utvářejí a dávají jim smysl.
Pracujeme s nejrůznějšími uměleckými postupy, takže výsledek, který se objeví na Concéntrico, je komplexní a rozmanitý. Naše publikum je velmi různorodé a my rádi reagujeme na tento rozmanitý způsob přístupu k obsahu festivalu.
Úspěch a kouzlo Concéntrico tkví v souhrnu zážitků. Vždy vycházíme z představy cesty. Proto je výsledný zážitek, který se utváří v návaznosti na návštěvu několika prostor, tak sugestivní. Z tohoto důvodu mohu více než o jednotlivostech hovořit o celcích, které vznikly během jednotlivých ročníků.
Naše spolupráce je výborná. Spolupracoval jsem již se dvěma řediteli a vždy přistupovali k projektu s velkou dávkou energie. Jsme moc rádi, že se na České centrum můžeme spolehnout a také využít jeho znalosti české architektury.
Bylo to díky setkání s Janou Polívkovou. Sešli jsme se týden poté, co přijela do Madridu a ujala se vedení Českého centra. Návštěva Concéntrico 2021 byla jejím prvním kontaktem s kolegy a po jejím návratu jsme se začali bavit o několika konkrétních jménech a ateliérech. Nakonec jsme usoudili, že SKULL splňuje podmínky pro letošní ročník.
Ano, jedná se o velmi relevantní projekty, jako je například Aerial Circus studia KOGAA, který se pak instaloval ještě sedmkrát a v současné chvíli je zařazen do jejich stálé nabídky.
Cesta byla velmi inspirativní. Navštívil jsem CAMP, velmi prestižní centrum, které se zabývá šířením architektury a městského plánování. Do Prahy se budu muset vrátit a strávit tu více času, abych mohl realizovat nějaký konkrétní projekt.
Concéntrico nás pořád zaměstnává, neustále se vyvíjí, takže uvidíme, kam nás zavane.
Děkujeme vám za přízeň a podporu v roce 2024. Česká centra vám přejí klidné a radostné vánoční svátky a vše dobré do...
Rok české hudby, zahájený newyorským recitálem Petra Nekorance, uzavře mladá a úspěšná mezzosopranistka Bella...
V rámci Roku české hudby podporujeme jenom koncertní vystoupení v sítí Českých center, ale také rozvoj spolupráce se...