Rozhovor s… Javier Peña — Ibáñez

  • 13. 07. 2022
  • Novinka
  • 6 min. čtení
Javier Peña © Asier Rua

České centrum Madrid spolupracuje s festivalem architektury a designu Concéntrico, které se koná ve španělském Logroňu, již několik let. Minulý rok zde uskutečnili svůj workshop vítězové ceny CGD duo Herrmann a Coufal s projektem DIY. V letošním roce se koná festival první víkend v září. „Rozhodli jsme se českou účast dostat ještě více do popředí, studio Skull, které jsme vybrali spolu s Javierem Peñou, ředitelem festivalu, uskutečnilo v prosinci studijní cestu do Logroňa, kterou ČC Madrid rovněž financovalo,“ prozradila Jana Polívková, ředitelka Českého centra Madrid.

V čem je tento umělec (navíc) zajímavý? Zabývá se interakcí do veřejného prostoru tak, aby tento veřejný prostor sloužil lidem, organizuje festival Concéntrico, což je v podstatě festival architektonicko-uměleckých instalací, osciluje na pomezí architektury a designu. Do Prahy na kurátorskou cestu přijel na pozvání Českých center…

Váš profesní medailonek rovná se přehlídka zvučných institucí a projektů. Musel jste začínat už jako dítě…

Je to tak, už jako hodně mladý jsem pracoval na různých projektech a pokračoval jsem i během studií. Vždycky jsem měl spoustu otázek a tohle byl způsob, jak se s nimi vypořádat a zároveň převést do praxe své nápady a zjistit, jestli obstojí v praxi.

Kdybyste se měl sám charakterizovat třemi slovy…?

Vytrvalost, intuice, energie.

Kdy poprvé jste si uvědomil, že vaše životní poslání je architektura?

V posledních ročnících střední školy jsem pochopil, že architektura nabízí velmi komplexní vzdělání, které spojuje humanitní a technické prvky. Tím pádem jsem z něj mohl vytěžit maximum a využít jej, abych si uspořádal způsob, jakým vidím svět kolem sebe a jak interpretovat souvislosti.

Kdo nejvíce Vás na vaší dráze ovlivnil?

V prvních letech byla zásadní rodina. Moje starší sestra také studovala umění a společně jsme pracovali na několika projektech. To jsou základy, na kterých stále stavím.

Co městské prostředí? Jak se mění? Vyvíjí? Ovlivňuje třeba vás osobně?

Vždycky tvrdím, že ve městech musíte být neustále ve střehu. Změny mají mnoho proměnných, sociálních, ekonomických, proto je složité je odhalit. V okamžiku, kdy změna začne, je už nevratná. Doba je pomalá, ale zároveň je obtížné měnit dynamiku, takže se musíte neustále vyvíjet, hledat pokrok.

Působí také to, jak člověk nahlíží na prostředí, ve kterém žije, jak jej vnímá?

Okolní prostředí je součástí lidí, jsme společenští tvorové. Je to pro nás způsob dotváření naší povahy, identity a pocitu domova, což je velmi důležité.

Stál jste u zrodu festivalu Concéntrico. Proč právě tento název?

Název jsme vymysleli s myšlenkou rozprostřené vlny tak, abychom vytvořili trasu, která by podobně jako ozvěna mohla mít dozvuk i mimo místo, kde vzniká.

Festival Concéntrico je svým způsobem specifický. V čem je podle vás jiný?

Myslím si, že mezi městem a obsahem našeho festivalu došlo k velkému propojení a souznění. Navazujeme dialog s lidmi a vzájemně se učíme. Díky tomu můžeme hlouběji pochopit témata, kterými se zabýváme.

Koná se festival vždy na jednom a tomtéž místě?

Ne, neustále hledáme nové lokality, nové městské typologie. Snažíme se k nim přistupovat z univerzální perspektivy, abychom přišli s nápady, které reagují na tento prostor, inspiraci hledáme ale i v dalších městech s podobnými dispozicemi.

Říkáte, že festival je de facto pomyslným dialogem mezi městem, dědictvím a současnou architekturou čímž dochází k jakési aktivaci vnímání člověka, který v daném prostoru žije…

Musíme zabránit tomu, aby se města proměnila v úzkostlivě chráněná místa, která zůstanou jen zakonzervovaných svědectvím dřívějších dob. Potřebujeme živá, pulzující místa, která přivítají všechny návštěvníky, nové generace, které mají nové způsoby interakce. Současnost proto musí být začleněna do veřejného prostoru, protože vypovídá o tom, jak vypadá dnešní společnost.

Na stránkách festivalu si můžeme přečíst, že Concéntrico zve návštěvníky k prozkoumání města prostřednictvím instalací, výstav či aktivit, které nabídnou nové využití. To zní zajímavě. Mohl byste být konkrétnější?

Mnoho lidí se díky němu promění v návštěvníky vlastního města. To je hodně zajímavý úkaz, protože nás to nutí jít ven a znovu se podívat na místa, kterým za jiných okolností už možná nevěnujeme pozornost. Přesně takové objevování nám dává schopnost představit si různé podoby budoucnosti.

Není to už tak trochu magie?

Je to sugestivní, provokativní.

Rozumím-li dobře, pak jedince vnímáte jako nedílnou součást architektury, která zpětně člověka ovlivňuje a povznáší?

Přesně tak, jsou to místa, která se dotvářejí používáním, a lidé jsou ti, kteří je utvářejí a dávají jim smysl.

Jak vybíráte umělce, s kým spolupracujete?

Pracujeme s nejrůznějšími uměleckými postupy, takže výsledek, který se objeví na Concéntrico, je komplexní a rozmanitý. Naše publikum je velmi různorodé a my rádi reagujeme na tento rozmanitý způsob přístupu k obsahu festivalu.

Letos slaví Concéntrico 7 let své existence, od roku 2015 se tak představilo 91 městských instalací vytvořených týmy světových architektů a designérů. Na jakou osobnost či tým a na jakou instalaci vzpomínáte nejraději?

Úspěch a kouzlo Concéntrico tkví v souhrnu zážitků. Vždy vycházíme z představy cesty. Proto je výsledný zážitek, který se utváří v návaznosti na návštěvu několika prostor, tak sugestivní. Z tohoto důvodu mohu více než o jednotlivostech hovořit o celcích, které vznikly během jednotlivých ročníků.

Jakým způsobem spolupracujete s Českým centrem Madrid?

Naše spolupráce je výborná. Spolupracoval jsem již se dvěma řediteli a vždy přistupovali k projektu s velkou dávkou energie. Jsme moc rádi, že se na České centrum můžeme spolehnout a také využít jeho znalosti české architektury.

Jak došlo k Vašemu propojení s českým studiem Skull, které se bude účastnit festivalu v letošním roce?

Bylo to díky setkání s Janou Polívkovou. Sešli jsme se týden poté, co přijela do Madridu a ujala se vedení Českého centra. Návštěva Concéntrico 2021 byla jejím prvním kontaktem s kolegy a po jejím návratu jsme se začali bavit o několika konkrétních jménech a ateliérech. Nakonec jsme usoudili, že SKULL splňuje podmínky pro letošní ročník.

Jaké bude zapojení této české účasti na festivalu? Bude mít plánovaná instalace ještě další využití po skončení festivalu?

Ano, jedná se o velmi relevantní projekty, jako je například Aerial Circus studia KOGAA, který se pak instaloval ještě sedmkrát a v současné chvíli je zařazen do jejich stálé nabídky.

V Praze jste měl příležitost potkat se s řadou kolegů z oboru z České republiky. Přinesla Vám tato zkušenost obohacení? Inspiraci…?

Cesta byla velmi inspirativní. Navštívil jsem CAMP, velmi prestižní centrum, které se zabývá šířením architektury a městského plánování. Do Prahy se budu muset vrátit a strávit tu více času, abych mohl realizovat nějaký konkrétní projekt.

Co bude dál?

Concéntrico nás pořád zaměstnává, neustále se vyvíjí, takže uvidíme, kam nás zavane.

Děkuji za Váš čas a zajímavý rozhovor…! 

Mohlo by vás zajímat

19. 12. Novinka
PF 2025

PF 2025

Děkujeme vám za přízeň a podporu v roce 2024. Česká centra vám přejí klidné a radostné vánoční svátky a vše dobré do...

17. 12. Novinka
Rok české hudby v sítí Českých center zakončí úspěšná mezzosopranistka Bella Adamova

Rok české hudby v sítí Českých center zakončí úspěšná mezzosopranistka Bella Adamova

Rok české hudby, zahájený newyorským recitálem Petra Nekorance, uzavře mladá a úspěšná mezzosopranistka Bella...

11. 12. Novinka
© Adéla Vosičková

K Roku české hudby zveme i zahraniční hudební profesionály

V rámci Roku české hudby podporujeme jenom koncertní vystoupení v sítí Českých center, ale také rozvoj spolupráce se...

×

Nalezeno v událostech

Nalezeno v blogu