Červen se v České republice nesl ve znamení opery. Národní divadlo a festival Smetanova Litomyšl spolupořádaly významnou operní konferenci Opera Europa. Do ČR zavítalo na 300 operních manažerů z celého světa, aby diskutovali o budoucnosti žánru a cestách, jak oslovit moderního diváka. V rámci bohatého programu také zhlédli několik oper a koncertů z aktuální produkce, navštívili Státní operu a Rudolfinum. Konference byla završena návštěvou Litomyšle.
Česká centra podpořila účast 5 mladých dramaturgů a dramaturgyň z Německa, Nizozemska a Polska:
O své dojmy z návštěvy České republiky se s námi podělil Łukasz Dobrowolski, projektový manažer Baltské opery v Gdaňsku.
Pozvání do České republiky ze strany Českých center pro mě bylo velkou poctou. Především to ale byla skvělá příležitost poznat místní krásnou a strhující kulturu s bohatým operním dědictvím a s úspěšnou současnou operní scénou.
Praha je jedním z nepozoruhodnějších měst Evropy a je perfektní volbou pro konání letní konference Opera Europa. Národní divadlo nabízí operní repertoár na té nejvyšší úrovni, z kterého jsem měl tu čest zhlédnout silné představení Bludný Holanďan a velmi povedené představení Prodaná nevěsta. Sledování druhého zmíněného díla pro mě bylo nejen strhujícím uměleckým zážitkem, ale také zážitkem společenským. Byl jsem svědkem toho, jak moc bylo české publikum vtaženo do děje své národní opery, což dokazuje, že díla 19. století mohou být stále poutavá, pokud jsou představena kreativní a zábavnou formou. A díky českému smyslu pro humor, který je polským publikem vždy velmi oceňován, jsem si večer užil o to více.
Vrcholem mého čtyřdenního pobytu byl festival Smetanova Litomyšl. Litomyšl je bezesporu opravdový skvost. Je to krásně zachovalé místo, kde jsem skutečně pocítil důležitost českého kulturního dědictví. Pořadatelé projektu Smetana 200 byli naprosto úžasní a velmi pohostinní. Po nesmírně zajímavé prohlídce Ondřeje Tikovského (chodící encyklopedie Smetanova díla) a konferenčním panelu jsme měli možnost vychutnat si na nádvoří paláce velkolepé provedení Händelova Mesiáše od Collegia 1704.
Mé dojmy z celé cesty? Bylo to výjimečné setkání s českou kulturou, historií a kuchyní (ta moravská vína!). Česká republika je ukázkový příklad země, která umí podporovat, vážit si a pečovat o své kulturní dědictví. Ostatní evropské země by měly následovat českého příkladu.
Jsem nesmírně vděčný za tuto příležitost a rozhodně se brzy navrátím.
Łukasz Dobrowolski
Baltská opera v Gdaňsku (Polsko)
Lenka Lindaurová je významná česká kurátorka, teoretička a publicistka specializující se na současné umění. Během své...
Nejnovější vydání newsletteru Českých center přináší novinky a zajímavosti o české kulturní diplomacii ve světě....
Česká centra vyhlašují výběrové řízení na obsazení místa koordinátora/koordinátorky pro Tchaj-pej.