Rozhovor u příležitosti výstavy českých loutek v Historickém muzeu v Soulu

  • 30. 06. 2021
  • Novinka
  • 9 min. čtení

Rozhovory s bývalým ředitelem a současnou ředitelkou Historického muzea Soulu u příležitosti výstavy českých loutek v Jižní Koreji.

Song In-ho

Song In-ho vystudoval architekturu na Soulské národní univerzitě, kde také obhájil doktorský titul s dizertační prací na téma typologie tradičního korejského bydlení v Soulu v letech 19301960. Ve výzkumu dále pokračoval na univerzitě v italské Florencii, kde se věnoval tématu architektonické typologie historických měst. Dlouhá léta přednáší na katedře architektury na Soulské univerzitě. V minulosti byl také ředitelem Institutu pro studium Soulu. V letech 2016–2020 působil jako ředitel Historického muzea Soulu. V současné době je prezidentem korejské pobočky Mezinárodní rady pro památky a sídla (ICOMOS), jež se zabývá ochranou kulturního dědictví po celém světě.

Proč jste se rozhodl uvést v Historickém muzeu Soulu výstavu o českém loutkářství? 

V květnu 2019 jsem se setkal s ředitelkou Českého centra Soul, Michaelou Lee, a dohodli jsme se na společné organizaci výstavy o českém loutkářství v roce 2020 u příležitosti 30. výročí navázání diplomatických vztahů mezi Korejskou a Českou republikou. České loutkářství je dědictvím, jež reprezentuje českou historii a kulturu a bylo zapsáno na Seznam nehmotného dědictví, které překračuje hranice a kulturu jedné země a snaží se o uchování kultury celého lidstva. Navíc jsem očekával, že loutková výstava bude dobrou volbou pro měsíc květen, který je věnován oslavě rodiny. Kvůli pandemii koronaviru však musela být výstava odložena o jeden rok a jsem nesmírně rád, že i v situaci, kdy je velmi obtížné organizovat mezinárodní výstavy, se ve spolupráci s Muzeem loutkářských kultur v Chrudimi, Velvyslanectvím ČR a Českými centry podařilo výstavu Tajemství dřevěné loutky – české marionety uskutečnit.  

Proč jste si pro spolupráci na této výstavě vybral jako partnera právě Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi? 

Domníval jsem se, že Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi je tou nejlepší a nejvhodnější institucí pro spolupráci, protože je nejstarším státním muzeem, jež se věnuje loutkářství. V listopadu 2019 ředitelka muzea Simona Chalupová a architekt výstavy Lubomír Svoboda navštívili Historické muzeum Soulu. Během této návštěvy se seznámili s možnostmi našeho výstavního sálu a také jsme se dohodli na tématu výstavy. Následně, v prosinci téhož roku, jsem já jako ředitel Historického muzea Soulu společně s našimi kurátorkami navštívil Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi, kde jsme podepsali memorandum o spolupráci a vedli konkrétní jednání týkající se organizace výstavy a výběru exponátů. Dojmy, jež jsme vzájemně získali během návštěv obou muzeí, a důvěra v odbornost se staly základem naší spolupráce. A díky společnému nadšení a zkušenosti nabyté při práci na konceptu výstavy a během celé organizace bylo možné uskutečnit takto úžasnou mezinárodní výstavu.   

Jaký je Váš názor na architektonický návrh a grafický design výstavy? 

Historické muzeum Soulu a Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi se při plánování výstavy snažily spojit dva cíle. Prvním cílem není pouhé vystavení loutek jako takových, ale prezentace loutkového divadla jako celku. Vystavenými exponáty jsou sice loutky, ale musí být prezentovány jako součást loutkového divadla. Bylo tedy těžké spojit loutky jako vizuální umění a zároveň jako součást divadelního představení z pohledu časového. Výstava je koncipována jako celek rozdělený na několik částí. Prezentuje vedle sebe loutky a loutkové divadlo, krásu loutek a scény loutkového divadla a také řemeslnou techniku scénografie. Prvního cíle jsme tedy úspěšně dosáhli. Druhým cílem bylo přitáhnout pozornost rodin s dětmi. Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi navrhlo koncept, kdy výstava začíná pohledem na Staroměstské náměstí, a dále je rozdělena do několika místností. V každé místnosti, které jsou odděleny posuvnými dveřmi, můžeme vedle sebe vidět ukázky z loutkových představení, mistrně vyrobené loutky, divadelní scény zachycující konkrétní příběhy a detailní dekorativnost exponátů. Výstava v sobě tak spojuje město a místnost, divadelní scénu a loutku. Ve výstavním sále je také umístěna loutkářská dílna a místnost se zvukovými efekty. V lobby jsou navíc vystavena malá loutková divadélka, se kterými si mohou děti hrát a vyzkoušet si loutky rozpohybovat. Je to tedy interaktivní výstava, kterou si užijí především nejmenší návštěvníci. 

Čím si myslíte, že by mohla být výstava přínosná pro korejské návštěvníky? 

Historické muzeum Soulu je historickým městským muzeem. Představuje tak místo uchovávající čas a vzpomínky na toto město, které pak představuje prostřednictvím výstav. Krásné panorama Prahy je díky filmu a cestování Korejcům dobře známé. Prostřednictvím výstavy Tajemství dřevěné loutky – české marionety se tak mohou blíže seznámit s historií a pamětí českého národa. Navíc si myslím, že mohou sdílet krásu a hodnoty nehmotného kulturního dědictví lidstva, které překračuje hranice a kulturu jedné země. Je obdivuhodné, že i v době pandemie koronaviru bylo možné překonat zeměpisné hranice a na dálku připravit výstavu na tak vysoké úrovni. Věřím, že tato výstava, která byla uskutečněna díky dobré komunikaci, vzájemné důvěře a odborným schopnostem, se stane dobrým příkladem pro další mezinárodní výstavy i v postkoronavirové době.

Pe Hjon-suk

Pe Hjon-suk vystudovala počítače a statistiku na Soulské univerzitě a poté pokračovala ve studiu veřejné administrativy na Missouri State University ve Spojených státech. V letech 2003–2020 působila v řadě funkcí na Magistrátu hlavního města Soulu. Byla zástupkyní ředitele na Odboru veřejných vztahů, Odboru turismu a Odboru kultury či ředitelkou Kanceláře pro rodinnou a ženskou politiku. V lednu 2020 byla jmenována ředitelkou Odboru pro mezinárodní spolupráci a v srpnu téhož roku se stala ředitelkou Historického muzea Soulu.

Mohla byste českým čtenářům stručně představit Historické muzeum Soulu? 

Historické muzeum Soulu je historické městské muzeum, jež uchovává historii a paměť hlavního města Soulu, aby ji tak mohlo sdílet se svými občany. Spravuje celkem 11 muzeí. Kromě hlavní budovy je to např. také Muzeum městského opevnění Soulu, Muzeum říčky Čchonggje, Historické muzeum Východní brány a Památník sportovního stadionu u Východní brány, Palác Kjonghui, Dům Kjonggodžang či Dům Pek In-džeho. Každá pobočka je jedinečná svým charakterem i hodnotou. 

Spolupracovalo Historické muzeum Soulu s českými partnery již v minulosti? 

Historické muzeum Soulu spolupracuje s českými partnery již poměrně dlouhou dobu a v rámci této spolupráce jsme zorganizovali celou řadu akcí. V roce 2011 jsme v našem muzeu uvedli výstavu fotografií, které pořídil český cestovatel Enrique Stanko Vráz v Soulu v roce 1901. O dva roky později se pak konala výstava Soul, město obehnané hradbami v Muzeu hlavního města Prahy, na níž o rok později navázala reciproční výstava Praha – pevnost v srdci Evropy. Naposledy to pak byla v roce 2016 výstava České loutkové divadlo třikrát jinak.    

Kvůli pandemii koronaviru byla po celém světě zrušena řada akcí. Proč jste se rozhodla uspořádat výstavu Tajemství dřevěné loutky i v takto obtížné situaci? 

Obecně představuje tato výstava velmi atraktivním způsobem městskou historii a kulturu na příkladu loutkového divadla, které ve svých počátcích propojovalo jednotlivá města a se svou více než 200letou historií reprezentuje charakteristickou volnočasovou aktivitu v Čechách. České loutkářství bylo zapsáno na Seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Je tedy cenným kulturním dědictvím a zároveň je to téma blízké nejenom mezinárodní ale i korejské veřejnosti. Myslím si, že v době, kdy kvůli koronaviru již skoro 2 roky nemohou lidé cestovat do zahraničí, přinese výstava o českém loutkářství korejským návštěvníkům alespoň malou útěchou. A také věřím, že se stane dobrým příkladem toho, že i v takto obtížné situaci je možné organizovat mezinárodní výstavy. 

Zvláštností této výstavy je, že exponáty byly instalovány na dálku. Mohla byste nám přiblížit, jak celý proces probíhal? 

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi vložilo do našeho muzea důvěru a exponáty nám poslalo bez doprovodu kurátorů. Ty po dlouhé cestě dorazily v časných ranních hodinách dne 7. května na letiště v Inčchonu a následující den byly uloženy v depozitáři našeho muzea. Po týden trvajících přípravách na instalaci byly bedny s exponáty otevřeny. Otevření beden, kontrolu exponátů a jejich instalaci prováděli společně kurátoři obou muzeí na dálku během online spojení. Práce probíhala každý den, vždy od 2 hodin odpoledne do 10 hodin večer našeho času, tj. od 7 hodin ráno do 5 hodin odpoledne českého času. Na dálku konzultovali kurátoři veškeré detaily, od přesného umístění loutek až po jejich pozici. Instalace proběhla bez komplikací, a tak se mohla výstava 4. června otevřít korejské veřejnosti.   

Co si od výstavy slibujete? 

Výstava přibližuje historii loutkového divadla, jež v době, kdy neexistovala televize ani rádio, propojovalo jednotlivá města, dále představuje nejrůznější typy loutek a vypráví poutavé příběhy. Věřím, že tak přinese našim návštěvníkům unaveným dlouhotrvající pandemií koronaviru útěchu a radost tak, jako ji loutkové divadlo přináší Čechům. Výstava je koncipována velmi komplexně. V lobby muzea se mohou návštěvníci zapojit do nejrůznějších aktivit. Například si mohou vyzkoušet marionetové či maňáskové divadlo. Během výstavy jsou také připraveny workshopy a další doprovodný program. Jsem přesvědčená, že výstava nabízí našim návštěvníkům jedinečnou příležitost, jak se blíže seznámit s českou kulturou.  

Výstava byla zahájena před několika dny. Jaké jsou první reakce návštěvníků muzea? 

Výstava Tajemství dřevěné loutky byla od samého začátku zamýšlena jako výstava určená rodinám a dětem. Během týdne i víkendu se nám tak zvýšil počet těchto návštěvníků. Z důvodu koronavirových opatření si musejí návštěvníci prohlídku předem rezervovat a rezervace na víkendy se v online systému vždy velmi rychle naplní. Mnozí návštěvníci se k výstavě velmi kladně vyjadřují na sociálních sítích. Obzvláště velmi pozitivně hodnotí interaktivní charakter výstavy a skutečnost, že v době, kdy nemohou vycestovat do zahraničí, mají příležitost zhlédnout mezinárodní výstavu.

9. 6. Videa

Tajemství dřevěné loutky: série videí provázející cestu výstavy do Jižní Koreji

Loutky ze sbírky Muzea loutkářských kultur v Chrudimi zamířily ve spolupráci s Českými centry do Jižní Koreje! Nabízí...

2. 6. Tiskové zprávy

V Soulu se chystá zahájení výstavy Tajemství dřevěné loutky

V pátek 4. 6. 2021 bude v Historickém muzeu Soulu zahájena výstava Tajemství dřevěné loutky – české marionety, která ...

Mohlo by vás zajímat

19. 12. Novinka
PF 2025

PF 2025

Děkujeme vám za přízeň a podporu v roce 2024. Česká centra vám přejí klidné a radostné vánoční svátky a vše dobré do...

17. 12. Novinka
Rok české hudby v sítí Českých center zakončí úspěšná mezzosopranistka Bella Adamova

Rok české hudby v sítí Českých center zakončí úspěšná mezzosopranistka Bella Adamova

Rok české hudby, zahájený newyorským recitálem Petra Nekorance, uzavře mladá a úspěšná mezzosopranistka Bella...

11. 12. Novinka
© Adéla Vosičková

K Roku české hudby zveme i zahraniční hudební profesionály

V rámci Roku české hudby podporujeme jenom koncertní vystoupení v sítí Českých center, ale také rozvoj spolupráce se...

×

Nalezeno v událostech

Nalezeno v blogu