Datum události: 8. - 12. 6. 2020 V pondělí 8. 6. 2020 začíná 13. ročník metodického sympozia pro lektory češtiny, tentokrát exkluzivně věnovaný pouze učitelům působícím na pobočkách ČC v zahraničí.
Sympozium k výuce češtiny jako cizího jazyka je určeno těm lektorům, kteří vyučují češtinu mimo Českou republiku, jsou rodilými mluvčími, bohemisty nebo učiteli cizích jazyků se znalostí češtiny minimálně na úrovni B2.
Základním záměrem je představit specifika výuky češtiny pro cizince. Zaměřuje se na prohloubení, doplnění či získání znalostí z oblasti metodiky a didaktiky češtiny jako cizího jazyka a také na výměnu zkušeností z různých zemí. Bude se věnovat zejména technikám výuky jednotlivých řečových dovedností, gramatiky, testování, novým technologiím ve výuce cizích jazyků, učebním materiálům a práci s nimi.
Metodického sympozia se účastní celkem 23 lektorů z 8 českých center v zahraničí – Londýna, Kyjeva, Mnichova, Moskvy, Sofie, Tokia, Varšavy a Vídně.
Setkání proběhne v on-line prostředí na platformě MS Teams.
Letošní ročník se koná ve spolupráci Českých center s Metodickým a odborným centrem Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy, který zajistil pestrou škálu zkušených přednášejících.
Mgr. Dominika Doležalová vystudovala obor český jazyk a literatura na Filozofické fakultě Karlovy univerzity v Praze. Dlouhodobě se věnuje výuce češtiny pro cizince různých jazykových skupin i úrovní. Zabývá se řečovou dovedností čtení s porozuměním a specializuje se na výuku práce s odbornými, publicistickými a literárními texty. Do své výuky pravidelně a funkčně zařazuje práci s výukovými aplikacemi. Působí na ÚJOP UK.
Mgr. Petra Jirásková vystudovala obor český jazyk a literatura na FF UK. Již během studií začala pracovat jako lektorka češtiny pro cizince v jazykových školách a poté na FSV UK a v dalších kurzech pod záštitou UK. Je externí lektorkou na ČVUT v Praze, kde metodicky a obsahově připravila předmět Akademické psaní, který také sama vyučuje. Od ledna 2017 působí v Metodickém a odborném centru ÚJOP UK jako lektorka a koordinátorka metodických kurzů, od roku 2020 jako vedoucí.
PhDr. Pavel Pečený, Ph.D. vystudoval českou a německou filologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde také obhájil disertační práci věnující se korpusovému výzkumu a popisu spojovacích prostředků v textech nerodilých mluvčích češtiny. Výuce češtiny pro cizince se věnuje od roku 2009. Od roku 2012 působí jako vedoucí Výzkumného a testovacího centra ÚJOP UK. Zastává funkci místopředsedy Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ).
Mgr. Barbora Štindlová, Ph.D. působila jako vedoucí Metodického a odborného centra ÚJOP UK, od roku 2020 je zástupkyní ředitelky pro studium. Zabývá se metodikou češtiny jako cizího jazyka, především otázkami akvizice výuky gramatiky. Podílela se na řadě projektů v oboru ČJC, např. na budování žákovských korpusů, na vytváření metodiky nízkoprahových kurzů či na vývoji zkoušky z ČJ pro trvalý pobyt. Pravidelně vede odborné semináře pro lektory češtiny jako cizího jazyka, je (spolu)autorkou několika učebnic češtiny pro cizince a řady odborných statí týkajících se tématu ČJC.
PhDr. Petra Vallin, Ph.D. vystudovala učitelství pro 1. stupeň ZŠ a angličtinu na Pedagogické fakultě UK. CLIL ji poprvé zaujal při studijním pobytu ve Finsku, úplně mu propadla během stáže ve Vídni. Věnovala se mu i v dizertační práci. Prostřednictvím CLIL učila na několika pražských školách a jedné lyonské. Na PedF UK vyučuje kurzy Content and Language Integrated Learning a Angličtina napříč předměty 1. stupně ZŠ pro studenty prezenční i dálkové, české i zahraniční. Působí jako metodik a lektor školení CLIL napříč institucemi i republikou. O CLIL píše blog (www.metodaclil.cz), kde naleznete přípravy hodin i zajímavé odkazy. Je spoluautorkou publikace CLIL: Inovativní přístup nejen k výuce cizích jazyků.
Mgr. Kateřina Vodičková, Ph.D., MA vystudovala českou a anglickou filologii na FF UP v Olomouci, kde také v roce 2011 obhájila doktorskou práci v oboru český jazyk. V roce 2012 dokončila magisterské studium oboru jazykové testování na Univerzitě v Lancasteru ve Velké Británii. Od roku 2002 působí na Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy, spolupracuje např. s Národním ústavem pro vzdělávání, Centrem pro zjišťování výsledků ve vzdělávání a Francouzským lyceem v Praze. Vyučuje češtinu pro cizince, působí v oboru čeština jako cizí jazyk, je autorkou a spoluautorkou řady učebních i odborných publikací a článků. V současné době se věnuje především jazykovému testování včetně tvorby testů pro děti a mládež.
Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. vystudoval obor Slovanská filologie se zaměřením na český jazyk a Románská filologie na Filologické fakultě Opolské univerzity. Doktorský titul získal v oboru Matematická lingvistika na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (disertační práce: Korpusový přístup ve výuce češtiny jako cizího jazyka). Působí v Ústavu Českého národního korpusu FF UK, kde se podílí na projektu paralelního korpusu InterCorp. Mezi jeho hlavní odborné zájmy patří korpusový přístup ve výuce, současná gramatika češtiny a polštiny, korpusová lingvistika a diskurzní analýza genderu. Má několikaletou učitelskou praxi; pravidelně vyučuje na Letní škole slovanských studií v Praze.
Do Sofie jsme přijížděli s nulovým očekáváním a po 4 měsících odjížděli nadšení. Bulharsko se pro nás stalo srdcovou...
Posledním kurátorem pozvaným do Česka v rámci Roku české hudby na mezinárodní festival Prague Music Week je Itamar...
Věříme, že umění by se mělo podílet na vytváření představ o budoucnosti, a řešit tak problémy udržitelné městské...